söndag 24 april 2011

Havsörings fiske på Zon 2 och havet

Sista kastet fem i sex klippte denna fina fisk i.
Här nappade det hejdlöst bra ett tag.
En lax som stått över vintern var en trevlig överraskning!
Loben med en fining som har fettfenan kvar.
Drog ut på havet en sväng i kväll och det nappade bra där med i finvädret.
Alnösundet är mitt favoritställe när det gäller havsöring på kustspinn.

Nappade som vanligt helt galet bra på zon 2. Många fiskar över 60 cm bet i och på ett relativt Loben fiskade på ända till kl 18.00 och som avslutning fick jag håva en fint tecknad öring på 63 cm.
Vattenföringen är riktigt bra nu minst 750m3 i dag och som det verkar så är det ett par dagar kvar på skogsfloden.
Med stigande vattentemp så väntar vi även på nyfisken vilken kan dyka upp vilken dag som helst nu.
Efter avslutat fiske beslöt jag mej för att ta en tur till Alnösundet för att testa om det kommit in fisk i en pålands vik där jag fiskade mycket på 90 talet.
Fisket var då ganska så givande, snittade ca 2 fiskar per tur på den tiden och det var sällan fisk under 1.2kg de flesta var över 2 kg då.
I dag var det kanonförhållanden och redan innan jag hade hunnit kasta ankaret så vakade det en 4-5kg fisk bara några meter framför båten. Smått chockad så fumlade jag fram spöt och lobbade iväg draget minst 20 m för långt för fisken högg inte och visade sig inte mer. Bara några kast efteråt så fick jag en liten och efter ytligare några minuter hade jag drillat en haft en efterföljare och ett par stötar i draget. Med sjunkande sol och temperatur dog fisket ut men det nappar säkert bra runt hela Alnön i morgon kväll.
Det nappar garanterat bra på älven för de som gillar att ta öringarna i strömmande vatten!

Fiska på....

/Fredrik Samuelsson

Inga kommentarer:

 
Google