torsdag 7 oktober 2010

Xterminator Super Wipp

Äntligen! Jag har micklat med färger och design under sommaren för att hitta det ultimata abborre draget under den tiden på året när det inte ligger is på vattnet.
Jag är riktigt tillfreds med resultatet. Kombinationen cerise/lila som är grym på vintern borde rilmigtvis vara frän på sommaren också misstänkte jag. Och det kan jag lova att den är!

Jag kör uteslutande med Myrans spinnare sedan lång tid tillbaka. Och nästan alltid modellen som heter Wipp. För några år sedan fiskade jag en del med Mira också och den är inte så tokig.

Jag har testat alla färgkombinationer under åren och ur standardsortimentet är svart/orange överlägset bäst enligt mina erfarenheter. Den finns i nästan alla sportfiskebutiker och är ett bra köp runt 40 kr.

Av specialkombinationerna som man kan hitta bla i supporter-shopar nuförtiden på nätet har jag lyckas bäst med "Luleå Hockey". 59 kr.

Svart sked anser jag vara ett måste till abborre. Vill man ha gädda däremot är blank sked bättre.

Förvånandsvärt att ingen lyckas pricka Utrotar kombinationen bland alla spinnare. Jag har fått överlägset bäst på den i sommar. Abborre, gös och gädda i många olika vattensystem. Vi har suttit 3 pers i båten flera gånger och de övriga kan nog instämma. Jag är absolut inte bättre spinnfiskare än dem. Snarare tvärtom.

När det gäller storlek/vikt på spinnare så tycker jag 10 grammaren är det självklara valet. 7 grammaren blir för lätt i luften och i vattnet och har en tendens att spinna sämre. 15 grammaren kan vara bra om man måste kasta i motvinden eller om det är 5+ meter. Annars upplever jag den nästan klumpig. Min fisketeknik med spinnare är ganska enkel. Nästan alltid vill jag fiska runt grunden. Jag försöker ankra så jag kan kasta längs med grundkanten åt två håll. Inte uppe på toppen som många andra gillar. Låter spinnaren nå botten innan jag tar hem i jämnt tempo halvvägs. Låter den droppa på nytt fast inte ända till botten innan jag vevar sista halvan. Sista två metrarna i halva tempot.

Självklart har alla ni fullblodsproffs därute en annan åsikt och kanske föredrar jigg framför spinnare till abborre vår/sommar/höst men jag har jiggat massor men är inte övertygad. Mitt förstaval hamnar på spinnare.
Xterminator Wipp finns endast i webshopen (59 kr) och vi får väl se var och när nästa wipp i cerise/lila dyker upp. Jag har i alla fall inte sett någon mer ännu:-)
FA

Inga kommentarer:

 
Google