torsdag 27 januari 2011

Tävlingsfritt i helgen...



Verkar inte bli nåt tävlingsfiske för mig i helgen. Ser ingen öppning eller ljusning nånstans på den fronten. Trist nu när man känner sig "het".
Lördagen har varit körd sedan länge. Det är öppet hus på förskolan där äldsta dottern snart ska börja och det går självklart före. Men gissa vem som kommer att stå i ett hörn med flackande blick och försöka pilla upp en tapetkant...
Söndagen är det tydligen dags för lag-DM här i Kronoberg och där kan jag inte vara med eftersom jag kör DM i Kalmardistriktet. Annars har de valt en trevlig sjö vid Rottne. Sörabysjön som nog får räknas som en av de allra bästa pimpelvattnen häromkring. Endast en gång har jag gått på den och då hade jag racerfiske.



Ni som är med på söndag: ungefär så här som på filmen från Sörabysjön Januari 2009 ska ni ha per man i laget innan ni får känna er nöjda:-)

Om någon har snokat upp tävling/kula på söndag inom rimligt avstånd från Växjö så hör av er!!
I annat fall blir det ett träningspass på Helgasjön. Kombinerat fiske/kondition. Det är perfekta isar att jogga runt mellan grunden på och ibland kan man ha nytta av både flås o fiske vid ett senare tillfälle:-) Har även en intressant sak att testa som kan ge mer tyngd i påsarna för en del tror jag. Det blir att återkomma om det.
Bilderna visar såklart resultatet av dagens förädling av Titan borrarna. Jag är mycket nöjd med färgen fast det syns sämre på bilden att den tonar från mörkblå till ljusare blå än i verkligheten. Det gav helt klart lite liv i färgen och till sist tillverkade jag en dekal som jag förseglade med ett tunnt osynligt laminat för längre livslängd. "Titanium" blev det lite förhastat men jag kom inte på något bättre just då. /FA



12 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är en "kula"? Vad är det för skillnad mellan tävling och kula? Hälsningar Kalle

Anonym sa...

Kalle: Kula=Tävling Light

Anonym sa...

En kula är väl en insatstävling där alla satsar tex 50 kr. Sen fördelas allas insatser ut i priser. På våra kulor får ca 50% av deltagarna penningpris där ettan så klart får mest och sedan faller summorna ju längre ner på resultatlistan man befinner sig

Namnet kula har jag fått förklarat att det kommer från skyttetävlingar som dom hade förr.
Mvh Timo H

Håkan Franson sa...

Trist:-( Rängen som är en så bra tävlingssjö. Hade passat dig Fredrik. Tur att mina barn är stora nu;-) Ha de gott! Ps. Tror jag blir farlig imorgon med din lille pirk i linändan!

FA sa...

Du är alltid farlig Håkan!!
Genialisk teknik+fattar rätt beslut = nära oslagbar :-)

@Timo: precis, vid en kula förväntas alla startavgifter gå tillbaka till de tävlande. På tävling vill klubben ha lite, förbundet lite. Därför ligger det bara ett par tre sedlar i vinnarkuvertet på en sanktionerad tävling. Som kompensation tar man en tripp till norra delarna av landet framåt april och blir prisjägare:-) Ibland lyckas det och ibland går det åt h-e, men roligt har man oavsett:-)

Nicklas B sa...

Vad jag vet så är det ingen kula i närheten. Skåningarna kör en tävling vid Ängelholm, Jönköping har klubbtävlingar.
Personligen så ska jag ut på Södra Bergunda och leta matfisk. Lag DM på söndag som du sa och det ser jag fram emot med nya krokar på spöna :-)

Anonym sa...

Ni som ändå vill åka på tävling är välkommna att testa sm-vattnet på Görveln på söndag mellan 10-14. Vädret ser ut att bli bra så det borde innebära att fisken är rejält på hugget även om det inte går att garantera förstås. Men om fisket är bra så borde någon eller några få över 20kg om fisket skulle vara lite sämre så stannar nog segrarvikten på 15-16kg ungefär. Det som gäller på görveln är vanligt enkelt pirk med trekroksfiske.Troligt fiskedjup är 2-4m ungefär. Storleken på abborrarna ligger för det mesta på 25-50g. En sak kan jag lova det finns gott om fisk till alla och den finns i princip överallt. För mer info www.jsfk.se/ Välkommna Niklas..

Anonym sa...

Äntligen +5 och regn i norrland nu jävlar får vi bra före:)Kanske t.o.m. bra fiske!Gjort 3 tävlingar och är inte över 2kg:( ändå har jag platssiffra: 3,7,1 så det är inte jättedåligt!Ancarberg ska bli kul att träffas för första gången på SM!Vi bor på Welcome hotell i Barkaby!MVH URBANKROKEN

FA sa...

Det är på tiden Ubbe:-)

Vet inte vad det heter där jag ska bo. Nåt vandrarhemsaktigt typ 10 min. från starten. Below my standard men okey då:-D

BJÖRNEE sa...

Ankarberg såg ut som borrarna låg i dubbelslafen,,,, va fan sover ikea nu då?

Anonym sa...

Tror det är kula på lovsjön vid hyltena söder om jönköping, kolla tel svarare 036122321 om de säger något där.
Jimmy Johansson

FA sa...

@Björnee:

Ikea & ungarna får flytta runt och sova där det inte ligger fiskeprylar för stunden. Petar de på nånting tar det hus i helvete:-)

 
Google