måndag 22 september 2008

Gösen iskall i helgen :-(





Alla vi sportfiskare är väl medvetna om hur lynnigt det kan vara att få en massa fisk bara för att viljan finns där!


En 6-manna trupp drog från Växjö till kända Gösvattnet Krön i Vimmerby för att slå personliga rekord och filéa tills fingrarna blödde.

Vi var minst sagt ivriga att få båtarna av trailarna på fredagseftermiddagen och körde ett uppvärmningspass i den sköna septembersolen. Gädda 4,5 kg var det som kom upp innan mörkret satte stopp.

Efter lite käk och förfriskning la vi om taktiken lite till lördagen och jag fick i uppdrag att meta upp lite betsmört direkt på morgonen.

Jag kämpade mellan 8 och 9. Fick upp 2 st mörtar efter en hel del möda! Det spelade liksom ingen roll att 16 kroken landade mitt i vaken.

Mörtarna skänktes till grabbarna i Busterbåten, de hade nog bäst självförtroende att meta gös!

Ett utdrag fick de men ingen krokad fisk tyvärr.

Sedan la motorn av i min båt så därefter blev vi 3+3 i båtarna istället. Då fick jag chansen att lära mig trollingkonsten med paravaner och wobblerdjungel. Intressant!

Vi kämpade på till 18.00 med några slempellar till samt ett gäng hyfsade borrar. Jag fick rädda namnet(bortsett från mörtdubblén) med nödlösningen SPINNARE. Man var ju tvungen för att slippa få det där läskiga ff haglat över en resten av kvällen :-). Mitt facit blev således: 2 st mört, 1 st gädda(1,5 kg), 5 abborre(50-350 g). Utslaget på ganska många timmar är det tragiskt såklart. Inte ens Urbankrokens specialpirk med kedja och gigantisk trekrok dög åt fiskarna!

Bara att inse att vi hade oflyt att komma fel dag till ett av de bättre gösvatten som erbjuds.

Jäkligt trevligt var det trots allt. Bra kamratanda och god mat o dryck!

Lördagkvällen avslutades med taxi till Harry´s där det serverades liveband som sköljdes ner med några Smirnoff Ice.

Nästa år är vi där igen med fulltankade skepp. Vi var ju bara och rekade lite i år :-)

Fredric Ankarberg

1 kommentar:

Anonym sa...

jag har en ismetegös på 7,2 kg från Krön så visst finns de där!!!

 
Google