torsdag 23 oktober 2008

Öringsfiske lite lättare med bättre vattenföring.

Kameran strejkade så det blev inga bilder men till helgen ska det bli....... I går var jag äntligen helledig från jobbet och var ute på älven supertidigt.
Helt ensam styrde jag ut från lillån och upp över älven i mörkret.
De många laxarna som gick upp för lek i somras visade lek lustar och plaskade friskt i gryningen.
Väl framme vid ett fallet träd började jag fisket trots att det ännu var mörkt så ankrade jag upp och tacklade upp.
Massor av lax runt båten och även sikar som är väldigt nära lek nu hoppade så det stänkte och drog upp vågor över hela älven.
Några havsörings vak såg jag dock inte men normalt så ska det stå några där jag började och mycket riktigt i första kastet så small det på en 2kgs fisk som oturligt nog lossnade alldeles utanför håven.
Den följdes upp av ett par snabba fiskar mellan 1-1.2kg sedan så avtog nappandet när solen gick upp.
Bergman kom för att fiska kl 08.30 och jag styrde in emot land för att hämta upp honom.
Vi drack kaffe och letade fisk hela dagen flera kilometer avverkades och ett 20 tal olika ankringar han vi med till dess att han skulle åka på älg jakt kl14.30.
Jag skjutsade i land den gode Bergman som tyvärr inte fick en enda fisk (FF).
Jag hade lite mer tur och hade runt 10 fiskar då, Ankringen som jag gjorde direkt efter att jag lämnat FF högg det direkt och igen och igen.
Det nappade fram till 16.20 på det stället en kompis kom förbi med sin fru och de hängde fast sin båt i min kl 15.15 och det nappade lika bra för dem Björn fick den största fisken på ca 2,5kg men de flesta var runt kilot kanske lite över.
Jag släppte tillbaka allt utom 2 som var så illa krokade att det inte gick att rädda en på kilot och en på 1.5kg tror att det blev 37 totalt på dagen men det kan diffa någon upp och ner beroende på att de återutsattes men jag ska fixa en räknare till helgen så det blir mer exakt, jagar nämligen ett gammalt rekord från 2002 då jag lyckades få 86st på en dag. De två rensade ska jag skicka till Morsan skriker efter öringsfilér.
/Fredrik Samuelsson
Heja TIK

1 kommentar:

Anonym sa...

Frida är bäst. ;P

 
Google