onsdag 7 april 2010

Summering från seriemördarstaden.

Foto: Stefan Evensson

Nyligen hemkommen från sista pimpeltävlingarna den här säsongen. Måste börja med att tacka alla kompisar i minibussen. SANSLÖST TREVLIGT !!
Tack även till arrangörerna och inte minst Freddan och hans morsa som lät oss skita ner lyxhotellet. Här kommer min snabbsummering av tävlingarna: Jag har ju redan skrivit lite men fyller på med rött. FS

Torsdag: Marmen. Spöregn som följdes av blåst. Frös så jag nästan spydde vid ett par tillfällen. Fick lite sämre i början. Såg Freddan sitta 800 meter bort blixtstilla i 45 minuter. Sprang förbi honom med 100 talet meter och då hade han fått närmare 400 abborrar i samma hål (!). Jag fick också några bra hål lite längre bort med blandad storlek. Kom faktiskt nästan ikapp till slut:-) Det var inte riktigt så men vädret och hur kallt det var stämmer till 100% Kallt som bara den efter regnet. Cp fingrar hela dagen. Jag fiskade först upp ca 200 fiskar i det hålet han pratar om sedan lämnade jag allt vid hålet och sprang bort till Finn-Willy och Lilleborsan som satt ca 300-400m bort och de satt och hästdrog för fullt. efter att ha snackat där en stund joggade jag tillbaka och hade då fått kontakt med fingrarna igen. Satte mej i samma hål och det nappade direkt bara att välja djup där det nappade bäst. Då kom FA och "borrade ner mej" typ 55m men det gav inget :-) men 100m bort nappade det bra för han. efter det att jag tagit 100 fiskar sprang jag dit och borrade ett par hål för att hålla värmen och när den var tillbaka gick jag tillbaka till "mitt" hål sista halvtimmen och drog till skottet. Blev ca 400 fisk i det hålet smått otroligt faktiskt.
1. Freddan 16 270 g
2. Jag 16 190 g
3. Finn Willy 10 700 g

Fredag: Sågen. Hade gjort nåt med vänster knä som hämmade som f-n. Lyckades inte traska sista kilometern utan stannade på en udde. Fick ganska tidigt ett 2 kiloshål och blev pga det kvar på udden. Misstag nummer ett den här veckan. Vi hade skrattretande dåligt i hela bussen. Jag var värst på drygt 5 kilo. PF vann lätt på 20. Underkänt. Här trodde jag cupen redan var körd men det skulle visa sig räcka med platssiffra på drygt 100 för att komma topp 3. Märkligt.

Lördag: Logen. Riktigt illa med knät och jag fick ge upp planen att springa ut på grunden på fjärden. Tur det, för Baddarn och Sjölen sprang runt där ute helt utan framgång. Jag gick bara några hundra meter och försökte göra det bästa av situationen. Hittade gammelhål med bra storlek på fisken och nötte här hela dagen. Började med 3 krok men bytte över till tafs ganska snart. Lyckades peta ihop 25 Abborrar som vägde 6556 g. Bra snitt! Freddan 4:a på 6872.(mört förstås). Esa vann på 7940. Den här är jag ganska nöjd med och med lite mer flyt kunde jag faktiskt varit med i topp.

Söndag: Vikinganappet. En repris på förra året. Hade nästan 5 kilo efter ca 1 timma i en vik och kände att jag var med i matchen allra högsta grad. Viken mattades och jag stack till mitt reservställe. Tyvärr tomt precis som resten av mina hål. Tråkigt att inte lyckas förvalta en bra start. Med så många proffs på isen var det bästa taget efter halva tiden. Visst fanns det en del som lyckades gå på fisk på slutet men inte jag i alla fall som istället fick vika ner mig med 5600 g. Jesper vann snyggt före Hillman och jag fick ett tröstpris på det gigantiska "alla får pris" bordet.
Kvällstävlingen. Planen var att gå längst upp men den ändrades när jag såg att ca 20 man hade exakt samma plan. Alldeles för lättgått m a o. Stannade istället 500 meter hitom och det var kanske veckans största blunder. Det var såklart grisfiske längst upp och som jag såg vid invägningen hade alla bra vikter därifrån. Fattar fortfarande inte hur fisken kunde räcka till alla. Nu var det Hillmans tur att vinna. Jag hade drygt 5 och det resulterade i resans sämsta placering. Här sabbade jag även bort en möjlig pallplats i cupen.

Måndag: Sundsjön 3 timmars. Gjorde faktiskt det mesta rätt här och att komma 2:a kändes som att torska med AApokerbordet. Letade upp storabborren ute på djupet. 15-20 meter och kämpade på med flera bitar mellan 5 och 8 hekto. Det sjuka som händer är att jag leder tävlingen med ca 20 minuter kvar med 4-5 kilos marginal när Sonny Wiberg som också hade fiskat mycket bra innan får värsta hålet och tar 6 kilo där innan skottet smäller av. Själv fick jag 2 fiskar under tiden...märklig avslutning på säsongen men det var helt klart meningen att Sonny skulle vinna här och jag är ganska nöjd så här i efterhand.
1.Sonny 17200 g
2.Jag 16 880 g
3.Mankan 12 nånting?

Nu är jag klar med pimplingen och önskar er andra lycka till med resten av säsongen. /Fredric Ankarberg

Inga kommentarer:

 
Google