måndag 17 augusti 2009

1+1+1=1a

Ubbe 3a plc 7 Freddan 1a plc 3 Olle 2a plc 5
B sektionen tacklar upp i regnet

Håkans brallar var vinstgivande på B sektionen


Sanna från Stömsund visar att hon kan fiska braxen



Håkan stormtrivs i regnvädret.




Så var sista helgen i DM serien avklarad. Lördag och söndag i Hällesjö.
Sträckan denna gång var på vägsidan. Lite djupare och mer med mindre fisk men det landades även en del baxen.
Jag hade ingen bra lottning på förhand på Lördagen utan hamnade längst upp på A sektionen som satt ihop med B alltså mitt i smeten.
Hade taktiken klar för mej det skulle fiskas löja och inget annat.
Kämpade mej igenom tävlingen med 3.5m och 4m spön provade ett par ggr lite djupare efter mört men det gav inget mina 4.6 kg var löja så när på 4 micro mörtar som kom som bonusfiskar.
Vann sektionen stort och hade även dagens högsta vikt totalt.
Ubbe vann B sektionen på 4.3kg men han hade fiskat mört.
Olle som satt till höger om mej lyckades sista 10 minuterna landa 2 skimmersfeeder men det var alla braxarna dag 1.
Inför dag 2 så såg det ju onekligen bra ut för mej med 2 ettor att gå på. Men när lottningen var avklarad så var jag inte lika nöjd. kom i mitten igen mellan Olle till vänster och Ubbe till höger och det blev så att den som vann sektionen eller kom bäst till av oss skulle vinna då de 2 hade så pass mycket mera vikt att gå på än mej ja typ 50 kg !!!
Jag hade helt annan taktik för dagen Mört var det som skulle fiskas och dessa kom ingång rejält efter en halvtimme. Alla satt och formligen matade upp mörtar med någon enstaka löja om man lade för långt ut. Efter 1.5 timmar började det att nappa braxen på sektion B men jag höll kvar vid mitt mörtgnetande. Ubbe som satt på min plats från dagen innan kunde inte hålla sig till mörtarna när hans närmaste granne till höger hade tagit 4 braxar utan föll då för trycket och gick ut på längre spön. Det resulterade i att han fick en skimmer och massor med löjor på T.A.P
resten av tävlingen.
Jag matade på och räknade faktiskt fiskarna sista timmen 98 mörtar och 7 löjor blev det så jag antar att jag hade ca 400 fisk vid invägningen gissade på snitt 25g och det var nog bra nära sanningen. 10.1kg vägde jag in Olle var 2a på sektionen med dryga 7kg.
Andra raka segern i DM och andra raka med plc 3 alltså 1+1+1.
Var faktiskt lite trött på lödragen då jag tidigare på morgonen bärgat en lax på 15.9k
Blev direktsovning vid hemkomst lördag kväll men direkt efter hemkomsten söndag kväll så drag jag ut på gränsen igen men mer om det i nästa inlägg.
Passar på att gratulera SPLASH till segern i lag SM och även de övriga medaljörerna.
/Fredrik Samuelsson

4 kommentarer:

FA sa...

Oj, svårslaget!!
Ganska svårt ibland att hålla sig till småfisken när grannarna börjar få brax. Bra psyke där Freddan. Congrat!

FS sa...

Jo vist är det så...
I bland är det idiotiskt att inte byta till braxen men det är ju det som är svårigheten i just denna tävlingsform.

Storm sa...

Duktig Ponke ;-) !

Hae't Gött !

FS sa...

Tack för det. Du var ju åxå duktig på SM!

 
Google