söndag 16 december 2007

Björköfjärden

Då har jag äntligen kommit mej ut på mitt favorit vatten i pimpel sammanhang.

Isen var klen (och det är ju inte jag) så det var tufft att se genom den bitvis sjukt tunna isen. Helt svart och alla vet ju hur kallt det är där nere. Det gick ju bra iaf. isen var mellan 4-12 cm och som sagt helt blank, i särklass den blankaste is jag någonsin fiskat på. Vet att sörlänningar ofta får chansen att fiska på blankis men det är ovanligt här i södra norrland då snön tenderar att komma innan isen eller allt som oftast i samband med isläggningen.

Jag fiskade på ett streck till dess att jag kom på fisk kanske 500m innan det började nappa. Sedan fick jag i nästan alla hål. Puttade i all fisk men tror att jag hade kring 15kg på 2 och en halv timme. Jag blev rejält kall mot slutet då det var -10 grader och blåste nästan 5ms. Det påverkade mitt fiske negativt vilket kan skådas på filmen. Där visar jag hur man fiskar sönder ett hål!!!

Jag körde med vim42/3 krok och vim42/tafs blandat. Det var ingen skillnad på fisket och för kallt att börja laborera med div andra metoder. Skönt bara att fått komma ut på det blivande SM vattnet och som det ser ut så ska det hålla vad jag tidigare utlovat denna säsong med.

(För er som tittar på filmen glöm inte att jag är rejält nerkyld och döm inte sjön som trög bara för att jag är så seg med att ta dem)...

/Fredrik Samuelsson

7 kommentarer:

Anonym sa...

hugger på bra,, men jä..ar vilken tunn is.. fin medelvikt på borrarna verkar de vara. blir fort vikter av du. konstigt att lagvattnet inte levererade då.. men de kan va så på nyis,,,dom blir som i chock.kör hårt.

Anonym sa...

Det var inte bara tunn is utan även en tunnis!!
Fan, Fredrik! Jag trodde att du var från norrland! 10 minus och lite blåst är ju vardagsmat här i Stockholm!...Haha!

Anonym sa...

verkar vara kul fiske på Björköfjärden. Men varför kör du tafs och maggot när de är på hugget??Kul med en blogg om tävlingspimpel, har man saknat, väntar redan på nästa rapport.Lycka till!!!

Anonym sa...

Jag provade lite olika metoder. det var det spöt som var framme och som jag sagt 10ggr jag frös som bara fan. Jag ska fiska mer med 3krok nästa gång jag åker ut på B-fjärden. Det blir nog innan jul om jag får bestmma själv.
Man ska även veta att vattnet inte påverkas av fisketryck över huvud taget från januari och fram till sista isen fiskas fjärden av 10-50fritidsfiskare dagligen och intresset för det fisket har bara ökat med åren och fisket har därmed blivit bättre. det kan skilja lite i antalet 300g fiskar år från år men i det stora hela så blir det bara bättre fiske där för vart år. jag ska publicera lite resultat listor därifrån så fort SM sidan kommer upp vilket är SNART!

Kul att se att Andreas pimpalar på nätet med hoppas du kommer ut innan SM :-)
Räknar med att du kommer upp och tränar innan... jag har massor med tidsfördriv =sprit...

Anonym sa...

hur djupt fiskade du och hur stor pirk hade du

Fiskarna sa...

Fredrik fiskar på knappa 10 meter med en ViM 42 mm som väger 12 gram. Under detta pass varierades trekrok med tafs.(bägge funkade bra) I mellandagarna ska jag och Fredrik köra minst 3 ggr på Björköfjärden och testa alla djup och en jäkla massa olika metoder. Allt kommer redovisas här så missa inte rapporteringen efter Jul om ni ska på SM i mars!

Anonym sa...

kör du med ett mjukt spö

 
Google