onsdag 5 december 2007

PIMPEL SM 2008




Information om Svenska Mästerskapen 2008:


SM-helgen inleds med Individuella på Björköfjärden.
Tävlingsområdet ligger ca 3 mil söder om sundsvall . Det är en havsvik eller snarare en insjö med bräckt vatten . Det är bara ett smalt sund ut till havet och det är inte speciellt strömt.
09.30 öppnas startfållan och ca 600 pimpelsugna jagar ut på fjärden.
Tävlingsområdet är 4.5 km långt och 2.5 km brett.
Exakt hela området är fiskbart! Därför finns flera sätt att attackera vattnet, 3 oilka beten är det som gäller eller 4 kanske. Jag ska försöka förklara lite.

Fjärdehands valet: ren mormyshka
Tredjehands valet: pirk + trekrok
Andrahands valet: pirk +mormyshka
Förstahands valet: liten balansare typ rödings grejor / seski.

Man ska tänka på att vinnarvikten med säkerhet kommer att ligga mellan 18 och 25 kg i de större klasserna. Det går ändå att fiska småfisk och klara sig bra. 30-70 grammare nappar mellan 2 och 4 m och dessa nappar bra på trekrok.

På 3-6 m kan man hitta 70-100grammare och dessa brukar jag lura på pirk & mormyshka. Normalt ska man kunna få 1 kg per hål när man hittar dem. Dessa fiskar brukar vara nära land. Alltså där det är så djupt nära land.

100-250grammare finns på frivatten och lite över allt kan man säga. De stimmar ihop sig i bland och då ser man fram emot ett hål mellan 10-15 kg. Detta händer inte ofta men jag har fått uppleva det några ggr och det är KUL!

Sedan finns det 150-500 grammarna! Dessa finns oftast på djupare vatten helst över 10 m. Svåra att hitta men det är klart värt det! Dessa fiskas med fördel med balansare. Det finns inte fisk över 500g ,hur det kommer sig har jag ingen aning om. Ser gärna att jag blir överbevisad på SM.

Lag tävlingen fiskas på en insjö 1 mil väster om individuella. Den är 9 km lång och 1 km bred. Starten är nästan på mitten. Här finns allt. 5 grammare till 2 kgs fiskar. Själv är jag svag för de större fiskarna men de största vikterna har jag fått då jag ägnat mej åt 30 grammare.

Här måste jag gissa lite på segrarvikten, men ett vinnande seniorlag mellan 20 och 30 kg tycker jag är troligt.

Det finns 7 öar som alla håller fisk och även större delen av landfisket är ok. Själv tror jag att vinnarna kommer från något av flaken. Det finns flera att välja på. Fisken nappar på trekrok! Gör den inte det så är man på fel ställe.

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej!!!! tack för en bra beskrivningen,, f.n va man blev pimpelsugen nu,,,,,, nu är de bara o längta tills startskottet går av..hälsn.champ

Anonym sa...

kul att du gillar den jag ska provfiska vattnet flera gånger under vintern och redovisa resultaten här. med bilder filmer och tips...

 
Google