måndag 10 december 2007

Söndagen började med Havsörings tävling Vadade ut på Helenas holme och såg ett 20 tal fiskar på 1-2 dm djup! redan då förstod jag att det skulle bli svårfiskat. Att fisken står så grunt är ett tecken på att sälen är / har varit i farten. gjorde 50-70 kast med olika grundfiskande drag sedan kom den först sälen den jagade på norra sidan så jag fiskade södra men det kom en där med och en till ovanför mej så då drog jag mej till bilen 09.30. Var framme vid Myckelsjön mindre än 45 min senare. Borrade 100 hål ute på djupet för att få någon större fisk men de ville inte så jag gick in närmare land. Fick väl 2 kg småfisk men det var inte det jag var ute efter. Åkte tillbaka till havsörings tävlingen vid kl 14.00 och där konstaterade jag att mitt val att ta en paus var rätt. Delade första priset med de övriga då ingen fick någon fisk :-(

Till helgen kanske det går att komma ut på SM vattnet men det är inte säkert. Om det går kan ni ge er på att jag ska vara där, och att jag filmar det hela...

Fredrik Samuelsson

14 kommentarer:

Anonym sa...

vilken strl.på pirken kör du???
kan du inte skriva lite om hur pirkarna från vim (fiskar),, har själv inte riktigt fastnat,, men de är klart,har inte riktigt givit dem en ärlig chans.,svårt o lämna dem gamla favoritpirkarna.. men skall nog ge dem en chans i vinter.go for it..

Fiskarna sa...

Tanken med pirken är att den ska fiska ut sådär "lagom" åt sidorna när man börjar i ett nytt hål. Då lockar man till sig ett stim fort. När fisket i hålet efter en stund drar igång ordentligt, dvs när du knappt behöver göra några lockryck kan du bromsa pirken nån meter över botten. Detta för att få den komma rakt ner i stimmet igen och inte splittra dom istället. I denna filmen fiskar Fredrik S med en 38 mm som väger 8 gram. Idealisk till det djupet. På filmen från Bensjön används en 42:a istället. Där är det ca 10 meter. Lycka till! Fredric Ankarberg. ( Fredrik Samuelsson har säkert flera tips som dyker upp)

Anonym sa...

Jag är ju själv en (slarvfiskare) har svårt att gneta ur hålen men med denna pirk är det lätare att ta fler fiskar i hålen. Pirken fiskar snabbt och kanske bäst med en lina strax under 0.20mm. det finns ju 3 olika storlekar och de fiskar inte helt lika. 32mm går bra att fiska ner till 2´m. den svänger ut lagom mellan upptagen och vid själva lockrycken gör den sitt jobb. hänger sig inte hur man än gör lockrycken.
38 är nog den bästa modellen den går att fiska ner till 5-6m hänger sig om man viftar för mycket men den rör sig bra och skär ut lagom även om det är lite djupare. som sagt gör den rent i hålet. 42mm är ju en tung pirk som är bredare än de flästa konkurenter och en riktig storabborre favorit den fiskas med fördel med en panglänk med 2 längd 3 längden går inte att använda då hänger den sig. ladda med 12ans krog och på med ett öga så är det bara att åka!!!

När man ska prova nya grejor är ett bra tips att bara ta med sig de när man gå ut på isen så man inte har något alternativ då får pirken verkligen chansen. Jag har bara VIM pirkar i min skrylla i dag. Det måste finnas någon anledning till detta.

Anonym sa...

som en kommentar till vimpirken vill jag säga att stoppa pirken över stimmet låte verkligen som ett bra tips men jag har pimplat i 20 år och tom vunnit SM 2 ggr men aldrig klarat av att stoppa pirkar med någon framgång. klart att jag har bromsat pirkar när det är djupt och men ser att den skär ut men man ska komma ihåg att när pirken skär ut och fisken är i stöten så nappar det oftast en större fisk och det är ju välkommet. Svårt det där men jag lovar att komma tillbaka om denna teori i bloggen.

Anonym sa...

är den pirken bra i alla sjöar

Fiskarna sa...

Skulle man bara välja en pirk att fiska med överallt skulle jag ta en 38 mm silver/guld. Funkar kanon både på grunt och hyfsat djupt. Men som svar på din fråga: Har du alla storlekar(34, 38 och 42mm) kan du fiska vertikalpimpel i alla sjöar. Sedan finns det ju sjöar där fisken vägrar nåt annat än ren mormyska och då är det svårare...

Anonym sa...

fiskar du nåt varv ovan för botten

Anonym sa...

kör du aldrig ren mormyska altså bara mormyska

Anonym sa...

vilken krok kör du med kan du inte visa lite mer vilken sorts krok som du kör med

Fiskarna sa...

Jag är i första hand trekroksfiskare även om jag kört tafs och även ren mormyska lite.
De nya krokarna med glitterlim och garn är favoriter just nu. Denna kommer säkert hängas på nu under försäsongen. http://www.vimpirken.com/view_image.asp?id=p_vim_20070924131436.jpg

Anonym sa...

Nu jäklars har jag fått ordning i både lådan samt flashplayer:ern i mobben.......Så med den avstampen så bör alla se upp eller ner framöver ;)// Mr Jangler

Anonym sa...

lart mycket

Anonym sa...

Your blog keeps getting better and better! Your older articles are not as good as newer ones you have a lot more creativity and originality now keep it up!

Anonym sa...

Making money on the internet is easy in the hush-hush world of [URL=http://www.www.blackhatmoneymaker.com]blackhat world[/URL], It's not a big surprise if you have no clue about blackhat marketing. Blackhat marketing uses not-so-popular or misunderstood avenues to produce an income online.

 
Google