tisdag 19 augusti 2008

Hällesjö öppna internationellt mete

Johans peg först dagen A1
23 kg braxen
3an 1an 5an vinnaren
Urban Söderberg
Freddan med en bira innan start





Trassel...........
Vinnaren


Senast det tävlades på Hällesjön var när Jämtland och Västernorrland hade gemensamt DM i början av juni. Då var fisket efter braxen inte på topp men sista deltävlingen av de fyra kom det upp ett tiotal braxen iaf. Själv startade jag ju då med 3 st 1:or på mört och jag hade väl snitt på 9kg på de tre tävlingarna.

Bland de tio startande på denna tävling var taktiken från de flesta deltagarna helt annorlunda, det var braxen som skulle köttas och praktiskt taget alla grundade på 7m och 9m redan första dagen. Kanten söderut fick in braxen redan 2 timmar in på första dagen och han vräkte upp hela 13 st men som det ofta är första dagen så räckte inte fisken till för att trycka på längre in på sektionen. Jag hade nästkanten och lyckades få åt mej 4 st braxar vilket räckte till 7300g och en ganska klar andra plats efter Olle på kanten som hade 15kg 3:e. Kanten fick en brallebottenmete ganska långt ut men jag tror inte att den var i samma stim som de andra.
På A sektionen norrut satt Johan Magnusson på kanten och fiskade mört i 3h och 50 min men då tog han 2 snabba braxar och en bonus abborre sista tim och kammade sedan hem segern på A sektionen med 5050g tätt följd av Urban Söderberg på A3 som hade 4.2kg mört och abborre. (Jag har aldrig fiskat internationellt mete där man måste räkna med att fiska abborre. I snitt skulle jag tro att deltagarna hade minst ett kilo abborre var per tävling själv hade jag 15-20 st per tävling vilket jag tycker är extremt mycket).

Efter avslutad vägning och konstaterande om att det måste bli ett sju helvetiskt race efter braxen morgonen efteråt bar det av mot Kärlarnes Camping plats som hade extraöppet för oss 6 fiskare som ville äta vid 22.00. Kycklingspett och en starkis var precis vad magen längtade efter...
Vi blandade mäsk inför dag två och tog varsin grogg innan lampan släcktes vid 23.30.
Dag två lyckades jag lotta till mej A3 vilket var helt ok. Jag hade totalledaren Olle på A5 så det såg inte helt omöjligt ut. Urban Söderberg på B4 och Johan Magnusson på B3.
A1 tog en braxen i första utlägget och sedan rullade det bara på för kantmetaren. Själv kämpade jag för en andra plats mot de övriga på sektionen med mört och abborre. Löjorna var helt bortblåsta. Satt långa stunder med 10m spö och väntade på braxen men det kom bara småmörtar och någon enstaka abborre där och kanten köttade på med kilos pankor.
Efter 2 timmar och 50 minuter gick jag in på 7m spö för att försöka lite hårdare på mörten. Jag hade då tappat ner till en tredje plats då nästkanten hade tagit en bralle och även Olle på A5 nypit 2 st. Första utlägget på 7m flötet kom upp så fint och mycket riktigt på 0.10 lina och 16krok satt det en kilosbit. Den hade tagit den röda uppträdda maggoten perfekt. Lossade kroken och lade ut med samma tackel fast en mask som bete. Napp direkt.. en 5hg panka kom mot håven och jag kastade en maggotboll på 7m.
Tänkte fortfarande att det var 2 slumpfiskar så jag lade ut en gång till men flötet ställde aldrig sig så vid krokning så var fisken minst en m från botten. Lite smått stressad av att fisken verkligen var inne så tappade jag den 8ghs fisken mellan plattformen och keepnetet med tafsbrott som följd. Tacklade relativt snabbt om till 0.16 lina och ett 3g flöte med 10ans krok betat med minst 2 maskar. Hade ju ganska bra med mask och maggots kvar och det återstod en timme så jag började kötta ut bete och mäsk fylld med mask. Visste ju att kanten säkert hade 25kg när jag hade 3kg så jag var långt efter men jag gjorde mitt bästa och formligen slet upp fisken.

Efter fem fiskar till så bet fisken direkt på utlägg och det var så pass bra med fisk att jag satte 2 st i ryggen. De andras braxenfiske dog av och mitt bara tilltog men det var ju svårt att fiska ikapp när man var så långt efter. Kanten vägde in 33kg och jag kom 2a på 23kg (alltså 20kg på en timme) Olle på A5 lyckades knipa en 3e plats och landade på totalsiffra 4. Jag hade ju 2 från dagen innan och med en 2a denna dag så blev jag totalt 3a.
Urban Söderberg höll för favorittrycket på B sektionen och vann den på 4.8kg Johan Magnusson som också satt på B hade det tungt trots att han fick den enda braxen på B sektionen dag 2 och slutade 4a på sektionen och totalt 5a i tävlingen med en 1a och en 4a.
Urban vann som sagt B sektionen och med sin 2a från första dagen kom han på totalt 3 poäng vilket resulterade i total segern. Hans totalvikt på 9.2kg och inte en braxen var mindre imponerande men det är ju vinna som räknas :-)

Arrangemanget var otroligt bra och välordnat och tom. vädret var på vår sida. +20 och sol och inte allt för blåsigt. Nästa år hoppas och tror jag på mycket fler startande, sträckorna är mycket jämna och det finns garanterat plats för 30 pers och vilket kanonfiske det kan bli om fisken kommer in lite tidigare för sjön är full av fiske det är säkert!!!

/Fredrik Samuelsson

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vi kommer 4-8 personer garanterat !

Anonym sa...

Låter bra det bara jag får fisken nästa år så får du ta med dej hela Orsa :-)

Anonym sa...

Kan vi snacka om senare ;-)

Anonym sa...

snart blir det pimpelfiske då ska vi utrota abborrarna i björköfjärden

Anonym sa...

vi ska i alla fall göra ett seriöst försök:-)

 
Google