onsdag 13 augusti 2008

Kräftbete-fiske i Huseby



För att få chansen till lite natur & frisk luft åtog jag mig att fixa kräftbete till en jobbarkompis...
Här är ett par bilder från natursköna Huseby bruk strax utanför Växjö. Förutom den kända Julmarknaden här så arrangeras teater och utomhuskonserter regelbundet.
Just denna kväll var det både teater och konsert. En järnsjua från min fiskeplats kom ett sällskap ridandes i 1700-tals kostymer och i bakgrunden hördes en Mozart-aria...lite annorlunda men väldans trevligt inslag att se o höra mellan nappen.
Fisket här är ganska unikt faktiskt. Det är mycket strömt till en början, därför finns ett bestånd av Öring o Regnbåge. I bakströmmarna fångas det Abborrar o Gädda med ganska fin snittvikt. När sedan vattnet lugnar lite jagar Gösen upp stora stim av vitfisk som Björkna, Brax, Mört mm.
Allting på en sträcka av 100 meter!
Såklart är detta ett populärt område så man behöver aldrig känna sig ensam o övergiven om man ska fiska här.
Hur som helst, med lite loose-feeding för efterblivna, d v s en halv burk majs så var uppdraget avklarat på dryga timmen. Förutom Björkna mellan 50 - 400 g kom det 3 mörtar över 300 g samt en Braxen på kilot. Det borde bli en fin buffé i burarna.
Har ni vägarna förbi Huseby Bruk kan det vara en trevlig och omväxlande promenad längs å-kanten med flugspö och/eller precis vilken fiskemetod du vill!
/Fredric Ankarberg

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kommer ner och hälsar på er i helgen på Lag-SM !

Hoppas vi "träffs" !

Hae't Gött !

Anonym sa...

Just precis! Lördag är jag på GP Speedway i Målilla men på Söndag om jag hinner hem så ska jag leta upp dig:-).

Det blir väl matchmete som dominerar som vanligt i Växjösjön?

Jag håller på ditt lag! Lycka till!!

Anonym sa...

Kul med fiske vist är det.
Själv har jag dragit på mej en riktig förkyllning och är hemma från jobbet fram till lunch i dag mer en så tillåts inte från högre ort :-)
Ni som är intresserade kan kolla in nya bilder från KM I RÖDVITT som nu ligger ute.
Kör Hårt i helgen alla ni som ska på lag SM.

Anonym sa...

Jag kommer att sitta i Trummen bägge dagarna ( Suck ! )

Anonym sa...

Trummen..........
Var det 92 jag var där senast?
4 fiskar första dagen tror jag kom 3a på min sektion på det.
Andra dagen minst 11 fiskar och ganska klar sektions seger.
Det var på juniortiden så minnet är lite rostigt.
Hoppas att du slår det Stormen!

Anonym sa...

Jag har fiskat i Trummen både internationellt och trad. SM och det är tyvärr mkt sämre än Växjösjön...
Däremot är det en trevlig pimpelsjö som håller för klubbtävlingar storleksmässigt. Mellan 5-7 kg brukar räcka och det är alltid jämnt och rättvist.

 
Google