torsdag 6 november 2008

Pipa pirken går i graven?

Om mina uppgifter stämmer finns det stor risk för att den i många år populära Pipa pirken blir en bristvara i år (igen?).

Som ett komplement till mina och Kaj´s pirkar var min avsikt att utöka sortimentet med Pipan för att täcka de allra flestas önskemål på tävlingspirk.

Jag har själv inte haft en Pipa i vattnet sen jag var yngre junior men jag är medveten om att det finns en hel del gamla rävar på isen som fiskat in sig på den. Jag tror att den är hyfsat kvick även den mindre varianten.

Storfiskarn och kamraten F. Samuelsson till exempel var Pipa-frälst tills jag reviderade hans pirkfodral:-). Nu tror jag han förvarar dem i bankfacket(!).

Hur som helst la jag beslag på de allra sista hos tillverkaren DGF. Det var inte speciellt många men de ligger i webshopen i alla fall. Så om inget händer där på tillverkningsfronten kan de som jag har samt de som redan ligger ute hos diverse återförsäljare vara de sista Pipa som går att uppbringa. Om någon sitter på färskare info kan det vara intressant.
/FA

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jo det stämmer att jag har dem i bankfacket ca 35 blänkande skönheter:-)
Har även några till rödingsfisket där de apteras med tafs och en 6a kamasan krok och bete förståss.

Var ute i dag på förmiddagen och kämpade i älven men det gav nada men det var mycket folk ute uppemot 100 man i lill rännan och det får ses som extra ordinärt!!
I morgon är det full arbets dag men sedan blir det fiske efter havsöring minst 2 pass till.
Pimplingen får vänta en vecka till då man inte vill vara ute ensam på de första isarna och mina lagkamrater har fullt upp i helgen.

Anonym sa...

Vet att det har varit lite svårt att få tag i pipa pirken de senaste åren men på sm har de funnits alla år.
Du menar att de är borta för alltid nu eller?

Anonym sa...

Jag vet bara att nuvarande tillverkaren inte ska göra flera. Det kan möjligtvis bli nån som köper verktygen och kör vidare. Jag har inte lagt ner min själ i efterforskning men jag fick iaf inte tag i speciellt många. Rätt som det är kanske nån dyker upp här på bloggen med svar på tal:-)

Anonym sa...

Jag ska sälja mina pipa pirkar på blocket om 4-5 år och ta jävligt bra betalt per styck då :-)
Så håll utkik inför säsongen 2014 då kan de ligga ute men om det finns fiskare som redan nu vill ställa sig i kö så går det bra för 500:- per år :-)

Anonym sa...

Synd om en klassiker skulle gå i graven. Har använt pipapirken sen barnsben och den har fungerat bra. Har ett 15-tal kvar som jag fortsättningsvis kommer att använda trots att den kanske försvinner. Finns väl en hel del bra pirkar att välja på därute när mina pipa har tagits av gröna monstret?

Anonym sa...

visst är det tråkigt men den kvalite som varit på denna pirk under dom sista åren är ren skit,köper man 10 går 3 bra,i mina ögon är det inte acceptabelt utan jag kommer inte sörja pipa pirkens försvinnande!!URBANKROKEN

Anonym sa...

håller med urban

Rolf sa...

håller med Urban dem var bättre förr//Roffe

Anonym sa...

Undrar om ni egentligen vet vem det är som gör pipa pirken , och då den äkta !
"Jag vet bara att nuvarande tillverkaren inte ska göra flera"

Jag kan säga att det vet du inte ett skit om , eftersom det är min farfar som gör den här pirken.

Han kör på som vanligt och det är då fasen ingen bristvara!
Roligt o läsa alla komentarer när inte hälften av dem stämmer ;)

Era efterforskningar kanske inte är så bra trots allt !

Anonym sa...

Nå, hur är det nu då? Vart kan man köpa den? /Mike

 
Google