lördag 20 december 2008

"Mormyska runkare och MoDoiter"

Väl hemma offrar mej på en jul historia från vårt grannland i väster (nej alla Norrmän) det är inte ni som framställt denna gudabenådade dryck.
Först en fakta ruta om Strinnefjärden:

Strinnefjärden är en del av Ångemalandsälven.
Eller rättare sagt en vik av den.
Som i sin tur är en del av bottenhavet för det finns ingen fallhöjd därifrån även om det är flera mil till öppet hav. Så man kan säga att det är en havsvik fast i en älv som ligger mitt i dödens triangel.
Kramfors "stan som ligger mittemot konsum är nära eftersom strinnefjärden ligger just det på andra sidan av konsum.
Dagen börjar med att jag ska hämta upp Berga för att sedan samåka med Wisssan men det spricker direkt.
Berga sin van
a trogen var på hockey i går kväll och tydligen så fanns det någon servering där för när jag ringde på dörren hemma hos han så led han fortfarande av kvällen före. Citat " det är bara mormyska runkare och MoDoiter där så jag ligger kvar"
Jaha då var man ensam från klubben igen på tävling tänkte jag och slöt upp med Wissman på IKEA
Tävlingen som började kl.10 och slutade kl.14 vanns av
Janne Johansson på över 7kg själv hamnade jag på 4.4kg (vilket är sjörekord för mej) och det räckte till en 5e plats och sista pris.
Wissman som körde blev sist i bilen men hans påse räckte ändå till en andra plats i damklassen.
/Fredrik Samuelsson

11 kommentarer:

Anonym sa...

Glömde bort att nämna att Håkan Johnsson som åxå var med i bilen hade en fin påse på 4.6 kg och det resulterade i en 4e plats.
Grattis

Anonym sa...

det var ju ändå en bra tävling viktmässigt trots allt!
Bra jobbat Fiskarn att få ihop över 4 eftersom du bara hade kilot med dryga timmen kvar. Fan va man längtar efter icewalk nu. Vi ses den 27:e.

Anonym sa...

är det fusk med gps , pimpel sverige , vad tycker ni alla ?

Anonym sa...

Känns fel med gps men jag tror inte på ett förbud.

Anonym sa...

mobil är ochså en form av fusk eller ?reglerna bör nog tittas över

Anonym sa...

håller med föregående talare ,vissa fuskar mer ,vissa fuskar inte, men kommer längre ner i resultatet, för att inte nämna dom med gps , rent fusk tycker jag ,då kan man ringa fiskebrodern och få någorlunda rätt kordinater när man aldrig vart där ,tycker inte att det är på lika villkår ,vad tycker ni i pimpelsverige , god jul och gott år även ni som fuskar

Anonym sa...

Då är väl Trollingfiske oxå fusk? Navigator, ekolod, plotter, gps och annat jox.

Jag varken har eller använder inget av ovanstående när jag fiskar men jag förstår hur ni menar det borde pimplas på samma vilkor.

Egenligen struntar jag i om det används gps under en pimpel tävling, skaffa en själv om man tycker att man lyckas bättre med en sådan.

Anonym sa...

Fusk är det inte så länge reglerna tillåter det. Men man kan diskutera om det skall införas ett förbud.

Sen vore det ju kul att höra fler argumenten varför det skall förbjudas? Argumenten jag hittar nu är att man kan ringa fiskebrodern och få tips (kordinater) samt att det skall pimplas på lika villkor (alla kan inte , vill inte skaffa GPS).

Ringa fiskebrodern går ju att göra utan att man får kordinater. Massor av värdefull information för en pimpelfiskare är inte relaterade till platser på sjön.

Att alla ska fiska på lika villkor är ju en bra tanke. Vissa vill ju förbjuda agn, tafs och mormyska med motiveringen att de skulle bli rättvisare så. Eftersom en GPS inte är dyrare än en bra fiskejacka så måste det vara något annat som hindrar folk att använda GPS. Tror inte förbud löser något problem eftersom jag inte tror det finns några stora orättvisor p.g.a GPS:er.

En del har ju till och med lyckats förbjuda pirkar helt och hållet på VM i vinterfiske... vilket gjort under för dess status bland svenska pimpelfiskare.

Personligen använder jag ingen GPS men skulle kunna tänka mig ha användning av det på kanske 2 -3 tävlingar per år.

Anonym sa...

Jag kommer ihåg på Sälen Cup när ett tiotal duktiga pimplare (inkl. pappa Dennis) gick vilse i en hastigt påkommen dimma. Lite molokna kom de traskande 20 minuter efter ingångstiden när dimman lättade. Självklart låg det topplaceringar i var och varannan skrylla som aldrig blev invägt.
En gps eller mobiltelefon hade nog gjort succé där;-)
Personligen tycker jag som Jesper att så länge regelboken tillåter ett hjälpmedel behövs det inget snack om fusk eller inte.
Vidare anser jag nog att fördelen med gps är något överskattad.

Trevlig Helg!

Anonym sa...

Så länge GPS är tillåtet enligt reglerna är det naturligtvis inte fusk att använda dem. Däremot kanske reglerna borde ses över av sportfiskarna. Personligen använder jag inte GPS men jag kan förstå att det finns de som gör det så länge det är tillåtet.

Ta rygg på dem som använder GPS om de nu skulle vara så effektivt.

Mobiltelefoner är banne mig ännu jävligare, där kan du förflytta lag kompisar och fiskare från ett fisklöst område till någon stackare som har kämpat och hittat fisken själv. Det är vidrigt om nå. En kompis i OSFK förlorade troligen ett SM guld på det viset i Östergötland senast. Och det jävligaste var att den som ringde var åskårdare och ringde dit sina polare. Lågt!förbannat lågt.

Nu vann ju "Stormen" och frugan SM´et på egen hittad fisk, vilket gjorde att SM tecknen hamnade i OSFK ändå vilket kändes riktigt skönt.

FA! farsan var en av dem som gick vilse på Sälen cup. Kan hålla med om att det skulle vara bra med GPS i bland.

Anonym sa...

tror väl inte att det handlar om att ha råd , utan helt vanlig jävla hyvs .ö kroken

 
Google