tisdag 1 april 2008

SM Funderingar

Fiske mässigt så blev SM ind inte riktigt som jag tänkte mej. Det nappade väsentligt sämre än normalt, men 22kg på topp är väl godkänt. Mitt eget deltagande blev aningen sönder ryckt och jag kom aldrig in i fisket. Mycket beroende på den otroliga arbetsbörda som jag åtagit mej under SM helgen, men också det faktum att fisken var på fel sida om en grundrygg mitt i fjärden. Där ska det bara vara småfisk och jag smålog när Stig Hillman fastnade på den sidan av ryggen, men döm om min förvåning när han kom in med 19kg. Jag visste att min påse var alldeles för liten men det är ju oftast så på hemma SM. Jag tar nya tag till Norgöl :-) nästa år och resonerar som så att jag har över 20 år kvar i seniorklassen och därmed chansen att nå en SM seger!!!

Jag gav tips till 3 st personer i andra klasser, alla kommer från Bredbyn i Västernorrland och tävlade inte i H-sen klassen. Viktoria Liv var en av dem och hon vann ÄDJ den andra var Ida Hagström i samma klass, hon kom 2a. I äldre H vet så gav jag utrustning och tips till en trevlig "gubbe" som heter Lennart Persson och även han lyckades bra. Han vann sin klass med så de tips jag gav var ganska så bra :-)

Jag har äntligen hämtat mej efter förlusten och kan börja skriva i ämnet.
Laddar upp lite nya bilder och lite annat i morgon.
Lycka till med mete säsongen i söder som jag antar börjar inom kort.

/Fredrik Samuelsson

15 kommentarer:

Anonym sa...

Nästa vecka åker vi ett gäng till Landön för å pimpla röding - och då ser vi fram emot sådana där dagar, som på bilden i inläggert under:O)
Än har vi inte gett upp isen!

Mvh Kin2

Anonym sa...

Finns någon uppgift om vad de som fick mest på Björköfjärden fiskade med? Trekrok, tafs eller mormyska?

Anonym sa...

Av de 10 främsta i seniorklassen är jag ganska säker på att 9 eller 10 körde tafs. Jag kan inte till 100% säga totalsegraren Olle Erikssons metod, men han själv eller nån som känner honom kanske kan hjälpa till här?

Hur som helst är det väl inget snack om att abborre i rätt storlek överlag tog bäst på tafsvarianten på SM-dagen?? Själv hade jag min 55:a, ca 15-20 cm tafs och den stora svarta myskon med 4-6 vita maggots. Ibland upplevde jag att nånting inte stämde till 100%, många napp som inte resulterade i krokad fisk mm. Om det var ringrostighet eller nåt utrustningfel vet jag inte men så här efteråt är jag ändå ganska nöjd med min 8:e plats.

Anonym sa...

Kan bara instämma i Ankarbergs inlägg. Tafs var överlägset bäst. jag vet också att Olle fiskade med tafs.
I början av tävlingen(1tim) "krånglade" jag lite för mycket med grejerna. Provade trekrok bland annat. Det resulterade bara i mindre storlek på fisken. När jag väl hade betämt mig för tafs och lite djupare fiske så resulterade det omedelbart i större fisk, det växte rejält i skryllbotten. Hade jag vetat det jag vet idag om fisket hade jag nog putsat resultatet några placeringar. Men det är det nog fler än jag som hade gjort, naturligtvis!!Vem fan vinner inte alla tävlingar efteråt!! Slutade dock 11:a vilket jag är helnöjd med. Kan också konstatera att Fredrik S har varit otroligt givmild med sina tips inför SM. För oss i OSFK stämde de till fullo. Skit kul med lite engagemang på bloggen! Det behövs verkligen. Skit fiske allihop! Så ses vi, om inte tidigare, i Norsjö.

Anonym sa...

Ja det är ju det som är så kul med fiske, man blir aldrig fullärd. det är så typiskt det där när du trodde att det bara fanns bara småfisk på den andra sidan av grundryggen. hur många gånger har man inte gjort det misstaget att leta fisk för länge på den plats som gett bra fångst tidigare. tänkte att det skulle ha varit bra om man hade varit till b-fjärden och tränat innan, men som du själv märkte så var ju inte det heller så bra alla gånger, lätt att man hamnar i fel område även då. men man hade ju kunnat exprementera lite hur man skulle fiska, själv körde jag bara med trekrok för jag har bara fiskat så jämt och tyckte att det var ingen ide att börja med något nytt på ett sm. Till norsjö får man väl försöka träna med tafsfiske bara det blir bättre isar till nästa säsong.Nu börjar metesäsongen, men jag längtar redan till pimpeln, det är ju så sjukt roligt, även om alla fiske sätt är kul så är det nått visst med pimpel.fredrik du behöver inte skämmas över din placering på sm,förstår vilken press du haft på dig och då brukar det inte gå så bra för någon. du har ju fått ett rekord som är och förblir svårslaget på länge. ha det så bra och skitfiske på dig. // timo

Anonym sa...

finns bild på olles vinnar pirk på www.noragyttorp.se kolla i bloggen den pirken med mormyska.

Anonym sa...

Sveriges lätt häftigaste pimpelvatten!

Ska bli skönt att försöka sätta Olle på plats under Sälen-Cup V.16

Kommer att sända lite bilder o resultat till bloggen om intresse finns.

Hae't Gött !!

Anonym sa...

Klart intresse finns!

Anonym sa...

Jättekul Jörgen om du kan skicka lite matnyttigt från Sälen! info@vimpirken.se har en stor brevlåda som klarar många bilder samtidigt.

Det blir väl Tisjön och Öjsjön antar jag? Spännande vatten! Jag kommer ihåg första året när vi Vimmerbybor deltog. Dennis vann en tävlingscykel på Horrmundsnappet och Lars-Åke Krantz, som fortfarande var junior då, hade över 18 kg på Öjsjön(eller heter den så? den där med blå-abborrarna)

Anonym sa...

FA !
Öjsjön är rätta namnet ! Får se vad Knutte hittar för pölar ´detta år, ska bara bli helt underbart att ställa in skallen på enbart tävling !

Ska undersöka vilka möjligheter jag har att ge dig info under veckan.

Hae't Gött !

Anonym sa...

Fan!! Fredrik A, kommer du inte till en av årets höjdpunkter. Skulle kännas lite tomt utan de småländska rösterna i fjällen. Hur många år har ni varit med??

När det gäller Öjsjön så blev den sig aldrig lik mera efter det året då L-Å vann på 18 kilo. Det har räckt långt med 5-7 kilo de senaste åren. När L-Å vann fick jag inte pris på 7 kilo om jag minns rätt.

Ska bli intressant att se hur Tisjön har klarat fjolårets rekordurtappning. Man gjorde en hel del renoveringar av dammen mm, ifjol. Tydligen var det ett otroligt fiske då, vilket i och för sig känns ganska naturligt när det var så lite vatten. Men hur har sjön klarat sig??

Hur som helst så ska det bli en härlig vecka med likasinnade. Som tyvärr blir färre och färre och äldre och äldre.
Skit fiske!!

Anonym sa...

Jag har Sälen Cup i tankarna varenda dag! Men hur jag än försöker vända å vrida på allt så verkar det omöjligt. Det är jobb och det är familj, men det måste till en planeringsförbättring till nästa år. SM, Jämtcupen, Påsktävlingar och Sälen Cup får inte missas 2009! Dessutom pratar vi om en superhelg i Sundsvall som kan bli tradition. Denna helg, som inte har nåt datum ännu, kommer att inkludera 3 tävlingar med ett stort arrangemang på Björköfjärden som huvudattraktion!
Detta är endast på planeringsstadiet nu men vi hoppas att det ska bli verklighet.

Jag är dålig på årtal Stefan, men visst måste det vara 15 år sen Öjsjön gav 18 kg? Nånting åt det hållet iaf.

Anonym sa...

Det kan nog stämma, omkring 15 år sedan tippade jag också på. Jag tror också att Stormen hade över 10 kilo något år senare, men sedan har det då inte varit några högre segrar vikter på den sjön. Nu har den vilat i några år så vi får väl se om den kan överaska igen.
Föresten!! skrämmande vad tiden går fort!!
Låter kanonkul med en helg i Sundsvallstrakten. Björköfjärden var en riktig "höjdare". Vi från OSFK kommer direkt var så säkra. Hoppas era planer blir verklighet. Jobba på så hörs vi, och hälsa senior L-Å när du ser honom.

Anonym sa...

Stefan !!
Jag hade 14,6 kg för bövelen !!
Sedan har jag knappt fått pris på sjön.

Vad än ni hittar på för arrangemang nästa år i Sundsvall så ska ni veta att jag är med !!

Hae't Gött !!

Anonym sa...

Stormen!! Ja, Ja!! Jag skrev ju över tio. 14,6 är väl över tio!!

Den gången fick man vara hemma och ta hand om barnen medans du och Carola(frun) slet grovabborre.

Cup i Sundsvall ser jag redan fram emot!!

Skit fiske!!

 
Google