onsdag 19 maj 2010

Eriksdagen på älven

Berga med en överståndare på 61cm Tog på långsam vobbler på 5-7m djup
18 maj och bästa dagen enligt alla veteraner längs älven.
Temperaturen på höga 7 grader vilket också talar för att det ska vara bra.
Mittenluckan kraftigt öppen gissar på att det gick närmare 800m3 hela dagen.
ALLT DETTA TALAR FÖR BRA FISKE!
Här kommer resultat och analyser från en oförstående.
Börjar med analysen. Vilken jag ska försöka hålla kort för det kommer mestadels att handla om bortförklaringar och okunskap/oförståelse
Fick med mej "bästa" hjälpen för en lyckad tur på älven.
Berga och jag i en båt Loben och Sumpen i den andra.
Fyra man laddade till tänderna (årorna nästa glödde de första timmarna)
Jag styrde från början och tog bästa slaget direkt kl 18.30
Från gränsen på ettan ner mot övre udden på parkeringsviken.
Berga drog i en fisk direkt på kanten ut mot klacken jag stannade upp och väntade på att mitt spö skulle buga och den efterlänktade dubbledrillen skulle börja. Inte ett skit hände med min spötopp den bara durrade i den starka strömmen. Berga tappade även sin fisk så det slaget blev helt misslyckat.
Nästa slag klipte det till på mitt spö precis i gränsen mellan bakströmmen från P-viken och turbinvirvlarna. Den gick direkt men kändes som en 2 kgs så det var ingen större förlust.
Efter det slaget dröjde det till 05.30 innan det högg igen på vobbler. alltså 11 timmar utan en drillning. Hur är detta möjligt och då ska man ha i åtanke att vi var två båtar som patrulerade av de bästa ställena metodiskt på olika djup och farter. Det var alltså tomt på fisk i hela 11 timmar...
Sumpen och Loben drog till med en dubbledrillning halv sex även jag han dit och snyta åt mej de bästa av den lilla huggperioden.
Resultat:
Sumpen 2
Berga 1 (största fisken 2220g)
Loben 2
FS 5 (topp på 1920)
Nu till bortförklaringarna.
Tomt eller ej huggvillig fisk?
Det kan man ju inte riktigt veta men jag kommer att tro mej veta en hel del i de kommande raderna...
Utgår från att det var tomt och de första slaget gav resterna av all fisk som rushade ner på 3an precis när vi kom ut.
Ok varför skulle plötsligt all fisk ner på 3an när det varit så mycket fisk uppe under dagen då alla fiskat fullt med blankfisk.
Luckan gick hela dagen eller fram till kl 18.15 typ så det blev alltså en kraftig sänkning vilket inte blankingarna tålde och backade sig tillbaka till nått ställe där ingen hittade dem.
Finns ett troligt scenario till och det är att all fisk drog upp på ovansidan av hällan på ettan och att det där stod helt packat för ingen fiskade där under natten.
Eller det tredje alternativet vilket jag helst inte talar om är att man inte lyckades få de rackarna trots att de stod där, men det talar vi tyst om :-)
Det sista håller jag för otroligt men vi får aldrig veta...
/Fredrik Samuelsson

Inga kommentarer:

 
Google