torsdag 18 november 2010

Intervju med SVENSKA MÄSTAREN


"Jag träffade en tjej på krogen i höstas som va ifrån Vilhelmina å där låg man jäkligt bra till kan jag lova efter att man berättade att man va svensk mästare i pimpel! "


Mikael "Baddarn" Rehnman, regerande SVENSK MÄSTARE i Pimpel och nybliven medlem i Competition FC.

Hur gick det egentligen till där på Tisjön den 20 mars 2010? Hur har det varit att bada i guld över sommaren?

Här kommer en lång purfärsk intervju som reder ut en del av frågorna...



1. Grattis igen till SM-guldet så här dryga halvåret senare. Har du fortfarande pokalen framme på köksbordet?

Tack tack! Haha, nej nej den ligger i fiskeskrubben å "skräpar". Däremot hänger vandringspriset så att det är det första man ser när man kommer in i lägenheten. :)


2. Misstänkte du guld redan innan i startfållan när vi stod där och trampade några minuter innan halv? Hur gick förhandssnacket i Sundsvallsgänget?

Det ska väl erkännas att jag hade en bra känsla i maggropen innan dom drog repet och vi fick sticka iväg men med tanke på att jag aldrig tidigare hade fiskat på sjön och att det är så jäkla svårt att vinna ett SM så va väl förväntningarna inte alltför höga. Det surrades inte så mycket i Sundsvall innan SM tycker jag. Dom man pratade mest med inför tävlingarna va nog Fredde Samuelsson och farsan. Å tack vare Freddes tips om vart jag skulle börja i "Gästrikeviken" så hittade jag fisken relativt fort å det va mycket tack vare de man lyckades vinna!


3. Du lyckades ju även vinna tävlingen i tävlingen. D v s kapplöpningen till andra sidan landtungan. Du var aldrig rädd att bränna av för mycket energi innan startskottet? Har du hästkondition?

Haha, ja jag fick kämpa för att komma ikapp försprånget Marcus Allerhed (tror jag det va) fick på en gång men lyckades till slut efter 6-7km innan han vek av å väl framme var jag nog säkert kvarten före Thomas Larsson och Martin Södergårds. Nej att jag skulle bränna för mycket energi va jag aldrig orolig för, jag återhämtar mig rätt snabbt så. Ne hästkondis är att ta i men jag hade tränat på rätt bra innan SM så hyffsat flås hade man nog. Jag hade bestämt mig en längre tid tillbaka att jag skulle dra iväg långt på tävlingen så det va en extra sporre att träna just för SM. :) Dock ska det sägas att bäst kondis i CFC har man inte i år! Min klubbkamrat Johan Sjölén är ett jäkla konditionsfenomen så där kan man verkligen snacka om hästkondis! Haha! :D

4. Det ryktades om att du ställde upp helt avklädd på tafsgrejer? Är det sant att du helt ignorerade blodisar och blåmyskor? Berätta lite om matrialvalet?

Ja det där med tafsgrejer stämmer! Har dock ett tafsspö men kan faan inte fiska med det, är nånting jag ska bli bättre på i vinter kan jag lova! Nej fjädermyggor skulle vi köpa på plats tänkte vi (dum som vi va!) men allting va ju såklart slut när vi kom fram. Hade dock sån tur att Jocke Berggren hade lite extra å delade med sig. Så här i efterhand hade det aldrig gått vägen om jag inte hade haft dom så ännu en gång ett jätte tack Jocke!! :)


5. Under vilken del av tävlingen grundlades segern? Jag antar att det fanns ett eller flera guldhål? Var du till och med lite uppgiven emellanåt eller hade du vittring från start?

Jag hade ju turen att hitta på fisken först av oss som va däruppe, dock inte innan Thomas å Martin va på plats så nån fördel av att man va ensam från början hade man nog inte. Man fick ju lite fisk i princip hela tiden tills det va 30 min kvar innan vi packade ihop å drog tillbaka. Jo nåt guldhål hade man väl kanske där man fick 1-1,5kg men annars va det ganska utspritt tycker jag. Nej uppgiven va jag aldrig! Eller jo förresten! När Stormen ropade efter halva tävlingen att vi fick sällskap å man vänder sig om å ser att halva Svegs Sportfiskeklubb med Daniel Eriksson i spetsen kommer emot en då vart man uppgiven kan jag lova! Men som tur va så va dom inte med i tävlingen utan gick bara runt å rekade läget åt Thomas. Då kan man snacka om lättnad! Sen att man fick höra att det va riktigt skitfiske på dom andra ställena då kändes det bara ännu bättre. :)


6. Finns det något beslut eller annat taktiskt som du ångrar under tävlingen? Nånting som kunde resultera i mardrömmar i flera år om du blivit slagen i en gramstrid?

Nej ångrar nog ingenting. Va tävlingen då allting stämde helt enkelt! Tycker dock synd om Thomas eftersom han va så nära att ta det. Vet ju hur förbannad en annan skulle ha blivit att bli slagen med så lite men med tanke på hur grym han är å fiska så kommer det säkerligen inte dröja alltför länge innan han får kliva längst upp på pallen han å. :)



7. Var du helt säker på seger vid den långa återfärden efter slutkottet? Visst gick du och guldflinade mest hela vägen hem?

Nej absolut inte! Jag gick med Thomas tillbaka in å han va helt inställd på att vi skulle hamna på pallen bägge två men jag va inte alls lika säker å ville inte ta ut nåt i förskott. Sen va jag helt övertygad om att han hade mer än mig så nåt guldflin fick man inte förrän vi hade vägt in. :)


8. Hur har det gått på SM tidigare år? Finns det flera pallplatser i bagaget? Jag antar att detta SM guldet rankas som nummer 1 hittills?

Ja det här är definitivt nummer 1 utan tvekan! Hade en 9:e plats ind och en 3:e plats i lag som bäst tidigare på SM tävlingar.


9. Går det att få brudar på ett SM guld i herrsenior-pimpel? Är det lätt att börja skrävla om det på krogen och i så fall hur lång tid efteråt funkar det? 1 år? 3 år?

Hahaha! Jag hade ju hoppats på att det skulle ha gett bättre genomslagskraft än vad det gjort! :P Jag träffade en tjej på krogen i höstas som va ifrån Vilhelmina å där låg man jäkligt bra till kan jag lova efter att man berättade att man va svensk mästare i pimpel! Haha! ;D


10. Du är ju såklart med i Stockholm när det vankas Pimpel SM 2011. Hur tänker du för att lyckas med det omöjliga att vinna 2ggr på släng?

Den risken är inte stor! Hehe! Men eftersom "plockfiske" är lite av min specialitet så är det väl inte helt omöjligt! Å förhoppningsvis hinner man åka ner å känna lite på vattnet innan SM å då ökar ju chanserna avsevärt.

Stort tack för att du tog dig tid så här mitt i uppladdningen inför den nya pimpelsäsongen!

/Fredric Ankarberg intervjuar Mikael Rehnman

5 kommentarer:

FS sa...

Vad mycket bättre du ska bli nu när du är med i Cfc och får direkt tips av FS :-)

Baddarn sa...

Ja det är ju de jag hoppas på Fredde! ;)

Storm sa...

Baddarn !

Kul läsning, men kom i håg, en-gång är ingen gång men två är gång-gång;)

Hae't Gött !

Baddarn sa...

Haha! Jaså äre så Stormen, ja isåfall äre bara till försöka knipa ett till guld i framtiden då ;)

Jangler sa...

Äntligen!!

 
Google