måndag 29 november 2010

VIGGEN!










Det är minsann inte varje dag man får presentera en ny pirk!
Mattias Hansson i Avesta gör debut som leverantör till webshopen. Han har övertagit tillverkningen av JAS pirken, som en del säkert känner igen men som har varit borta från marknaden ett tag.
Han har dessutom designat en egen modell som han kallar Viggen och den fastnade jag för direkt. Mycket fina former på den här slimmade djupvatten pirken.
Relativt smal upptill och lite trubbigare nos (se bild) gör att den är mycket distinkt och snabb i sin gång.
Fantastiskt bra för sporten att det dyker upp flera hantverkare som vill föra utvecklingen framåt. Mattias har ärvt handlagen med pirktillverkning från sin far som har gjort mycket egna grejer tidigare.
Viggen är 50 mm lång och väger 11 gram. Finns i silver/guld, silver/brons och silver/silver.
/Fredric Ankarberg

33 kommentarer:

Stormormor sa...

En solklar kopia från en känd pimpeltilverkare från Enköping...

FA sa...

Får du nog vidareutveckla mormor. Viggen liknar ingen annan vertikalare som jag har sett innan.

johansson sa...

finfin pilk fina bilder
stormormor menar bägge gjorda av metall med öggla i ändarna

FS sa...

Ryck å slit.
Skicka hit.

FS sa...

Kommer inte att vara några problem med isen på B-fjärden i helgen.
-19.5 i morse nu har det stigit till -14 och ingen snö alls på den. Nu håller vi tummarna för att det inte kommer någon snö och att det inte inte blir så kallt i helgen.Enligt Yr.no blir det bara ett par minus i helgen men det ser vi ju på lördag ;-)

FA sa...

Kul för er!
T o m Växjö har haft påhälsning av tvåsiffrigt i natt. Det blir nog den sedvanliga premiärturen på Barnsjön till helgen.

Nicklas sa...

Är det brodd före då???
Går det ordna nån typ av skjuts från hotell Aina på lördag och söndag vi blir nog 3 st???

BJÖRNEE sa...

Håller med Stormormor,en ren kopia från pepparotstan!

jesper sa...

Inge kopia?

FA sa...

Men det måste isf fall vara en jättestor bedrift. Att kunna kopiera nånting som man inte sett:-)

Men skulle den vara lik Ingepirken tolkar jag det som kanonbra. Är inte den typ väldigt bra och typ jättehemlig? :D

FA sa...

Coolt! Pimpelfiskets wikileaks :-)

FS sa...

Niklas tar ni tåget redan på fredag :)
Haha...
Självklart fixar vi med skjuts. gå ut på E4 04.15 så kommer vi :)
Haha igen.
Jag har fullt i bilen men Berga har ett par platser i släpvagnen :)

FS sa...

Ring så fixar vi med skjuts

Myr-Anders sa...

Jag tycker att det ser ut som en kopia på en pirk som jag tänkte på en gång.
En annan gång drömde jag om den och den gången fick jag nästan 20kg första timmen så den är nog ganska så bra...

Anonym sa...

jo den va lite lik inges avklippta eller va den nu heter.men det är nog svårt att komma med en helt ny pirk nu för tiden då det görs en hel del pirk runt om i stugorna så det är lätt hänt det blir lite kopior här o där..minken

jesper sa...

Var mest tänkt som en ordlek.

Fin pirk dock. Håller med om att de vore nästan omöjligt att göra en pirk idag som inte påminner om andras pirkar.

mankan sa...

Tycker den liknar ett gammalt jaktplan J37.. Men kanske lite mindre elektronik.

Storm sa...

Spelar det någon roll hur pirken ser ut eller fungerar?

Huvudsaken är väl att folk köper den, eller !? Ibland kan det vara bra att tänka efter lite före;)

Hae't Gött !

FA sa...

En del intressanta och en del fyndiga kommentarer här!

Mattias, som är tillverkare på Viggen filade på modellen förra säsongen och har haft försökskaniner som hjälpt till med tips och förbättringar efter hand. Det är precis den här typen av engagemang som jag letar efter och som pimpelsverige behöver.
Viggen är Mattias första egna modell men med sån talang kommer det förhoppningsvis mera.

Kaj Hagström sa...

Jag är skitimpad över att man kan säga att det är en solklar kopia av en annan pirk bara genom att se den på bild!
Man kan alltså se att:
bredden är lika
det bredaste stället ligger på samma ställe
tjockleken är lika
det tjockaste stället ligger på samma ställe
den avsmalnar på samma sätt
tyngdpunkten ligger lika
samma kupning på "baksidan"
samma vinkel på den vikta plåten
Fantastiskt!

Och Stormen, det viktigaste är inte sälja sina pirkar! Det viktigaste att dom fungerar så bra att folk som köper dom blir nöjda!

Vilda Väsby sa...

Det stämmer bra det, Kaj Hagström!
Jag såg alla dessa detaljer på en gång!
Det är en solklar kopia!

Inget snack om saken...

FA sa...

Fullständigt ointressant diskussion.

Saxat från en annan känd och bra blogg:

"Angående pirkar så är den s.k Ingepirken bara ett namn på en av hundratals "hemmasnidare" av pirkar, tillverkas icke för kommersiellt ändamål utan funktion!!

Alltså att söka efter Ingepirk är Inge-n större ide' !"

Flera av er hänvisar alltså till en pirk som inte finns för 99 % av sportfiskarna. Varför tror ni att det ändå är tillräckligt intressant för alla andra att ni bemödar er att skriva en kommentar om det?

Full respekt för de som vill tillverka prylar bara till klubbar eller utvalda. Men här är bara sånt som är tillgängligt för alla av intresse.

Anonym sa...

synd att inte fler haka på samuelsson ankarberg öppna förhandssnack inför sm sundsvall hemlighetsmakeriet som många hållerpå med får motsatt effekt
även en nybörjare som jag kunde gå ut p å björkfjärden coh dra ihop en påse bara på att kollat filmerna vilka grejer man skulle ha

Anonym sa...

Ingepirk hit och dit. Går inte att få tag på den hemliga pirken fast man vill. Vem säljer....

FA sa...

Det är ju precis det som gör hela diskussionen meningslös eftersom INGEn säljer den. :-D

Storm sa...

Kaj !

Som sagt var;)

Hae't Gött !

Anonym sa...

Kul med detta engagemang må jag säga. Jag är mest glad över att det fortfarande finns händigt folk som förser sporten med dessa smycken. Prövade själv ett tag att göra pirkar men med tummar lite varstans och med tålamod som en hungrig piraya så ledsnade jag snabbt. När jag sedan tyckte att jag hittat "PIRKEN" vågade jag ju knappt fiska med den för jag insåg att jag inte skulle kunna göra en likadan. Hann iaf lära mig att det krävs många timmar av ritande, klippande,testande och filande innan man är nöjd med sin skapelse. All heder och respekt till er som lägger ner detta arbete. Själv kör jag med snabb pirk på snabb aborre och långsam pirk på dito abborre men tycker mig ändå märka att gången, färgen och bredden på det som sitter bakom spöt är viktigare än det som sitter framför.
Fiskesugen? Jag?!
/Johan Dammström

Hemliga Arne sa...

Jag tror inte att Viggen är en exakt kopia av Ingepirken, även om det kan se så ut.
Många är i hemlighet nöjda med Ingepirken, så det är nog ingen hemlighet att många kommer bli nöjda med Viggen.

Piloten sa...

Jag väntar redan på uppföjaren "Gripen" som med ett flygtal 1:1 kommer att dominera fisket över isen.

urbankroken sa...

Häftigt!
Viggen har redan blivit ett begrepp
i tävlingssverige!Man får snart passa sig det kanske är nån som har ensamrätt på vissa färger på limkrok,Hoppas inte man kopierat nån

Anonym sa...

Sundberg på gång!

Hej på er alla kompisar, det här verkar kul!
Sundbergspirken blir nog klar till Jul! Vill ni att abborrarna ska spruta ur hålen. Se till att pirken rör sig som ålen! Bamsepirk med stor krok? Ja ta me faan man blir aldrig klok!

Leffe sa...

Om man gör en kopia typ blir man hånad och bespottad då av pimpel eliten,och portad från tävlingar.

Anonym sa...

Kul och höra alla komentarer på Min Viggen.=)
Faktist bra av mig och göra en kopia som ingen har sett.

Mvh
Mattias Hansson

 
Google