måndag 10 augusti 2009

Fredags nöje

Det händer alltid mycket när man fiskar men den här historien är lite utöver det vanliga.
Mitt i natten när det är som mörkast och fisket är på topp så händer det som inte får hända...
Jag står först och gör mitt lägg men det blir lite överslag och linan faller ner på ytan (döds synd) Stefan som fortfarande vevar in fångar naturligtvis upp min lina och även andra hänger med i det strulet.
Mina grejor är ju ute medans Stefan tar hem allt strul och börjar reda ut det. Han skriker till mej att sluta dra för han har fått sin egen krok i fingret!
Jag svarar att jag inte alls drar utan står tålmodigt och väntar på att han ska bli klar. Då börjar det att göra riktigt ont på Stefan och jag hör på hans stämma att hans krok borrar sig djupare in i fingret. Sluta å dra säger han igen men ingen drar och då kommer han på att han håller i min huvudlina och i andra änden kämpar och sliter en laxhanne på 7 kg för sitt liv. Stefan krokar med handen och får lös eller klipper lös grejorna som sitter i min huvudlina.
Jag drillar in fisken och landar den med Jannes goda håv hjälp.
Alla skrattar utom Stefans finger och snart därefter nappar det för någon annan och vi fiskar vidare...


Härliga fiskar (kolla in han som fiskar i foppatofflor och har plurrat, kolla även in killen som fortfarande har frigång som det verkar) Foto: Stefan Evensson
Största på 9050g Foto: Stefan Evensson

Stefan med 2 fina fiskar Foto: Stefan Evensson

Det fortsätter att nappa. Detta pga. att Storsjön i Östersund måste tappas ur till en för kraftbolagen mer lämplig nivå.
Detta var alltså från i fredags och i går var det inget fiske för Sheriffen fyllde jämnt men i kväll har det fiskats igen och vist bet det även i dag...
/Fredrik Samuelsson

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vore kul med lite info. om hur den mindre av dina laxar från i fredags krokades!!?? Den satt klockrent i munnen,men hur krokades den??

//Anonymusilainen

FS sa...

japp ska bli jag skriver det i texten på första sidan med rött.

Anonym sa...

Ja vad säger man? Sjuuukt ont i fingret ;)

//Stefan
Ps lär aldrig få uppleva att kroka någon annans lax (med dennes huvudlina) med min egen fluga inborrad i fingret...*skrattar* Ds

Henke sa...

Helt galet :D

FS sa...

Som sagt det händer grejor på älven...
Hoppas vi ses i kväll.

Henke Larsson sa...

Laddar upp nu, hoppas nykameran får invigas ikväll och få både några mustiga bilder och filmer!

 
Google