söndag 30 december 2007

Fisket på Björköfjärden annorlunda i mars??

Jag fick ju en jäkla massa fina matfiskar under dagarna i Sundsvall men märkligt nog när kameran rullade blev det bara myror. Man är ingen filmstjärna helt enkelt...

Fisket på Björköfjärden är nog det absolut bästa jag varit på. Jag snittade 8 kg/timma varenda dag. Vi fiskade över jätteområden och det nappade precis överallt. Storleken på fisken kunde variera i samma hål från 20 grammare till 400 grammare. Det var även nästan omöjligt att fiska slut.

Vad säger då detta inför SM? Absolut kommer det att bli ett grymt bra fiske här 15 mars, men antagligen inte riktigt samma som vi har haft dessa dagar. De platser som gav bäst nu gäller säkert inte senare till 100%. Följande punkter tycker jag man ska tänka på inför SM jämfört med våra pass här i mellandagarna:

1. Snittstorleken på abborren ändras. Färre små och mycket mer av 3-5 hektos fisk.

2. Fisken går in på grundare vatten.

3. En del populära områden är hårt fiskade av fritidspimplare. På fjärden kan det vara mellan 5 - 50 personer en vinterdag.

4. Det blir tuffare att lyckas här med trekroksfiske. De större fiskarna är rejält svårflörtade och vissa dagar är det endast tafs som gäller. Kolla hur Samuelsson kör med myska och rullspö. Enligt hemmafiskarna har man aldrig vunnit i mars på trad. pimpel med trekrok. Jag vill gärna vara den första att bevisa motsatsen men det återstår att se:-)

Jag gissar en segrarvikt på 22 kg i seniorklassen och det är uteslutande 2 till 5 hektosfiskar tagna på ett relativt okänt ställe med tafs och rulle. Men det är bara en gissning...

Till sist en eloge till Fredrik Samuelsson med vänner och bekanta som ordnade till några utsökta dagar för mig i Sundsvall. Jag fattar fortfarande inte hur vi hann med så mycket utan att stressa 2 minuter på rad!

Det är klart, vi slösade inte bort tiden med sömntimmar heller. Det blev väl kanske 3,5 tim/natt. Men det räcker faktiskt! /FA

1 kommentar:

Anonym sa...

man blir avis på ert kanonfiske.. finns det djupkartor att få tag på över SM vattnen. Längtar redan till mars. Men jag tror inte vinnaren har kört med tafs och rulle, det finns allt för många duktiga pimpelfiskare som behärskar den vanliga tekniken sjukt bra men det är min teori...HEJ SVEJS

 
Google