torsdag 22 oktober 2009

Lär dig pimpla med vantar vettja!

Många fryser om tassarna på tävlingarna har jag sett ganska ofta. Mitt i det värsta bästahålet för dagen blir man tvungen att göra åkarebrasa, discomoves och en massa andra hyss. Varför inte också ropa till övriga tävlande: Kolla mig, jag har fått så bra här att jag måste värma fingrarna. Kom och hjälp till om du vill!

Tips: Lär er fiska med avklippta vantar. Tar förmodligen bara några timmar att bli överens med men sparar mycket värdefull tävlingstid. Själv har jag alltid ett par virkade handledskydd (som min faster har gjort om nån trodde att jag nånsin skulle...) under och pimpelvantar med avklippta fingrar över. Fryser aldrig längre och dessutom klarar jag många fenstick som ofta blir jobbiga i slutet på säsongen. Den modellen som jag kör med finns i webshopen och har fleece på ovansidan och neopren i handflatan.

Vantar endast för kärringar? Nja, jag tror faktiskt inte det.

Filmen här är ett gammalt B-fjärden klipp som jag tycker visar hur jag menar. Iskallt och blåsigt. (Att jag har två spöktrassel har inget med vantarna att göra.)

Fredric Ankarberg

6 kommentarer:

Erik sa...

Själv är jag väldigt beroende av vantar, jag kan inte fiska utan. Men det är viktigt det är rätt handskar, storleken är viktig. De måste sitta åt så tätt som möjligt utan att stoppa blodflödet. Jag har sett många som provar som tar för stora vantar, ungefär som handskar som sitter löst och bekvämt, men det fungerar inte bra, de måste sitta som ett "andra skinn".

Sen tror jag inte jag sett just de här handskarna, har de fleece innanför neoprene också?

FS sa...

-Kolla mig, jag har fått så bra här att jag måste värma fingrarna. Kom och hjälp till om du vill!

Roligaste jag har läst på bloggen på flera år :-) :-) :-)

Finns även lite andra kännetecken tex finns det en kille i orange jacka som gillar att göra åkarbrasor i sina stora vita vantar, men hans signal brukar betyda kom hit för jag får bra och du kommer inte att få lika bra :-)

Berga sa...

Jag är alltid i stortbehov av vantar...både de avklippta medans man fiskar, sen mellan hålen så får man dra på sig ett par jättehandskar så man får upp lite värme även ute i fingrarna. Sjukt störande!
Trots detta beteende blir de nästan alltid akuellt med åkarbrasor ändå... *SUCK*

FS sa...

Berga och Stormen=Sveriges coolaste grabbar :-)

FS sa...

Vissa trärnar hårdare än andra!!!
Konveration med ???? nyss


14:53Fredrik
fiske i helgen?

15:03Mikael
ne..bara sprit

försäsongsträningen för pimplingen fortsätter

går en 70is nu varje förfest

är faan bra de

15:05Mikael
tror jag blir livsfarlig i vinter!

15:05Fredrik
ja du ligger i som bara fan

bra jobbat...

15:06Mikael
tackar!

15:06Fredrik
jag ringer senare i kväll och kollar status på spritningen :-)

Baddarn sa...

Den där killen blir livsfarlig i vinter, tro mig!

 
Google