söndag 22 mars 2009

Kaj Hagströms pirkar i brons

Nu kan man få alla Kaj´s pirkar i kombinationen brons/brons.
Många har frågat efter denna lite udda variant och därför blir det nu möjligt att beställa helbronserade pirkar. Kan nog vara ganska lurigt att hitta annars.

Måste i förbifarten gratulera Martin Södergårds PK Nordic som var och sniffade på Svenska pimpelrekordet tidigare idag med en Kajpirk på Avafjärden. 33238 gram!

Då var det söndagkväll och en hel helg utan pimpelfiske är till ända. Det gick ju bra det också. Förrådet blev städat bara för att bränna av lite energi. /Fredric Ankarberg

20 kommentarer:

Anonym sa...

Riktigt fin pirk! Har bara hört lovord om Kajpirken.

Jag måste verkligen passa på och berömma de "grabbar" som gör dessa smycken. Vad nu än pirkarna må heta. Utan eran utveckling på pirksidan hade vi tävlingsfiskare, "med tummen mitt i handen", stått oss tämligen slätt. Fantastiskt att ni orkar hålla på och producera sådana mängder till sådan otrolig kvalitet. Det är ju verkligen ett hantverk av högsta kvalitet. Kanon!!

Anonym sa...

Tänk om någon vänlig själ kunde göra en pirk som det nappar på för mej med!!!

Anonym sa...

Men Fredrik, Du fick väl några fiskar både Lördagen och Söndagen?

Anonym sa...

Jag får tacka så mycket!

Det är ju så att utan gensvaret från er duktiga tävlingsfiskare så hade man inte hållit på med det här.
Jag har gjort pirk i 26 säsonger och det är fortfarande lika roligt när det går bra för fiskare som kör med mina grejor.

Hälsning Kaj

Anonym sa...

Ankarberg, va det IKEA som låg bakom det där med garaget ochså, HA HA. Snart ska vi tampas i Östersund ska bli rart.

Anonym sa...

He he, hon var inblandad i allra högsta grad. Fast det är klart, har man varit borta på fiske lörd-sönd sedan julhelgen var det inte riktigt läge att ligga på soffan hela helgen;-)

Det blir rejäla bataljer i Jämtland Björne, det ska vi se till! Det svåraste är bara att hålla sig undan från influensa-skiten...Jag börjar bli nojjig över alla ilskna dagisbakterier som dras hem.

Anonym sa...

Udda variant ??!!

B/B har vi kört med i 15 års tid i "Norrland" ! ;-)

Ser väldigt bra ut Kaj !

I övrigt dito med S.Gren.

Hae't Gött !!

Anonym sa...

15 år?

Jag har en pirk som jag gjort 1965 i helbrons så det körde vi med redan på den tiden.

Tack för övrigt!

Hälsning Kaj

Anonym sa...

Aha, varför har ni inget sagt??;-)

Förresten, tack igen Stormen för att du förmodligen räddade livet på mej i träsket på B-fjärden:-)

Kör hårt!

Anonym sa...

Det har varit en hemlighet tills nu!

Hälsning Kaj

Anonym sa...

När vi ändå ljuger om metall o pirk: Släktingen och räven Martin Ankarberg hade en hemmagjord pirk som han enligt skrönor alltid vann med vilken sjö det än var. Historien bakom tillverkningen var fascinerande. Martin skrävlade om att han en natt i månskenet ställt en lång stege mot Pelarne Kyrka och längst där uppe balanserat och lyckas klippa bort en liten bit av det urgamla koppartaket. Efter ett års filande och lödande var så mästerverket klart. Martin var så rädd om pirken att han endast använde den vid ett fåtal turer. Kanske bara de gånger han vann? Ingen fick nånsin se den. Det bästa med historien är att taket på Pelarne kyrka är av trä och inget annat;-).

Anonym sa...

Ursäkta Kaj !

Tänkte "avslöja" att jag haft en i 30 år !!

Men 1965, det var 2 år innan jag kom till moder Jord !.

Vore jäkligt spännande att titta på denna varelse.

Kanske dags att göra en i furu FS ??

Hae't Gött !!

Anonym sa...

Sorry !!

Byter ut FS mot FA !!

Men inte när som helst ;-) !!

Go Natt !!

Anonym sa...

silver/guld,silver/silver,silver/brons,å nu brons/brons,har ni märkt nån skillnad eller är det bara för att sälja mer pirkar?

Anonym sa...

Jag märker ingen skillnad. Vem som håller i spöet är däremot viktigt ibland och då särskilt när det är riktigt kallt här nere. En del är riktigt bra på att reta upp mina bröder.

Anonym sa...

ja årets färger är bb,jag språka en snabbis med en 150 gr och han sa att bb va av bra årgång 2009 ,nä det är nog va man tror på ,ha det .

Anonym sa...

Att göra pirkar i brons ska inte vara lätt enligt vad jag hört.

Har inte själv provat att fiska med den "färgen" men ska enligt en välkänd aktör inom pirktillverkningen fungera mycket bra i källvattensjöar. Ni kan alltid fundera över vem ;-), det är inte du Kaj. Även han har den i sitt sortiment till försäljning.

Anonym sa...

Jo det är lite svårt att göra bronspirkar men vad gör man inte för er trevliga fiskare!

Hälsning Kaj

Anonym sa...

Kaj,

Har du också märkt / hört att de fungerar bättre i källvattensjöar?

Anonym sa...

Man brukar säga att bronspirkar funkar bra i sjöar med brunt, humusfärgat vatten och det stämmer bra enligt min erfarenhet. Nu tycker inte jag att man ska låsa fast sig vid den här typen av "sanningar".
Personligen har jag alltid, med vissa undantag, med mig ett spö med bronspirk och även ett med en pirk i g/g förutom spön
med "normala" pirkfärger s/b eller s/g.
Undantag är förstås sjöar där jag vet att brons inte funkar t.ex. Mälaren då får bronspirkarna ligga kvar i asken.

Sen tycker jag att man själv ska prova vad som funkar för mig och i dom vatten som jag fiskar i.
Kommer man fram till att pirkfärgen aldrig har nån betydelse så är man en lycklig människa som inte behöver bry sig om sådana småsaker.
Om man däremot, som jag, tror att pirkfärgen kan ha betydelse så får man vara beredd på att testa kontinuerligt.

Hälsning Kaj

 
Google