lördag 8 november 2008

Båtpimpel i Tofta/Helgasjön

Tog sista chansen att båtpimpla en snabbis idag. Min arbets/fiske kamrat var sugen på att få upp sin skuta på det torra men en sista liten sväng fick det bli.

Toftasjön som ligger ett stenkast från min bostad (där jag bryggtestar pirkar) har en liten båthamn och där har han sitt nya fina skepp.

Vi gjorde ett stopp på en kanonfin kant där det brantar på häftigt från 0 till 12 meter. Ett riktigt självklart abborreställe egentligen men där nollade vi otroligt nog.

Med ganska knappt om tid var det full speta med 40 hästarn ut från Toftasjön genom kanalen ut i den gigantsiska Helgasjön. En kvart senare stannade vi till vid en grynna. Började lite för djupt på ca 10 meter. Hade väl nåt napp men stimmet hade simmat upp på toppen, vilket vi till sist listade ut. Ca 6 meter var ett bra djup den här grå eftermiddagen.

Det nappade friskt men mestadels 30 grammare. Tog abborröga på några små och fick igång fisket riktigt bra innan mörkret kom krypande.

Testade av en del utrustning i vanlig ordning. Fick mer eller mindre på allt. Till slut fastnade jag för 55:an s/s med Utrotarn strl 12. Kompisen körde Kaj´s tafs 55:a med trippel pang och trekrok och han fick bra på det också.

Jag kom hem med ett par rensobjekt som ska förvandlas till förrätt alldeles strax.

Filmen är från passagen mellan sjöarna. Det var onödigt högt vattenstånd så det var bara ett par decimeter kvar till en rejäl fadäs:-/. Cool miljö var det i skymningen. /FA

Inga kommentarer:

 
Google