söndag 16 november 2008

Storseger i premiären (1)

Lägger till en bild på hur jag fiskade det blev ca 5km totalt och jag fick springa på vägen tillbaka och det känns verkligen i jumskarna i dag men det är väl så det ska vara med fiske. Kommer troligen inte att fiska på detta vatten igen så alla som ska dit vet nu var jag fick mina fiskar.

En bira före tävlingen kan vara ett bra kosttillskott! Ledaren i Sundsjöns Talibanmaffia heter Bosama Binladen och landade 3 fiskar i dag!



Här gick det inte heller så bra. Antal fiskar från vänster: 0 0 2 1



Maxdjupet på sjön var 60 cm !



Här reder man ut vårsäsongens sista strul på en 38a





Så var äntligen väntan över efter abborrarna där under isen.

Som bilderna ovan visar så var fisket inte på topp. Många hade problem med att få få någon fisk alls.

Isen har legat i strömsund i 2 veckor eller mer, men den var inte så tjock. Mellan 15-20cm.

Vädret var bra med -5 och svag nv vind.

Själv hade även jag problem första timmen, inte ett napp trots att jag letade på mitten. Eftersom det inte nappade alls och jag såg inte heller någon annan som fick nåt så drog jag mej in mot vassen och där var det samma djup, alltså 60 cm.

Där nappade det en 10 grammare och sedan var jag fast.

Det visade sig att fisken tog väldigt dåligt i nya hål så det blev gammelhåls fiske den resterande tiden av tävlingen. Jag borrade upp ett gäng och snurrade runt bland hålen och det var en bra taktik.

Fick rätt bra drag på fisket sista timmen när hålen stått till sig och jag vägde in 3426 g till slut.

Jag hade en bra känsla av att det kunde räcka långt när jag travade hemåt och av de ca 40 startande var närmaste 7 hg efter.

Körde som ofta vid den här typen av fiske med ViM 38;an och en 16 krok. Utrotarn var bra. Jag är mycket nöjd med min premiärtävling och ser redan fram emot nästa drabbning!

/Fredrik Samuelsson





19 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis!

Längtar tills jag får ta min första pimpeltur för säsongen!

Fredrik har du pimplat i Värmland eller dalsland någon gång?

Mvh/ jakob

Anonym sa...

Jag brukar alltid ringa och kolla läget efter en timmes fiske när jag sitter hemma å surar och Samuelsson tävlar. Jag blev lite oroligt när det var noll napp idag men det ordnade ju till sig i alla fall till slut. Stark seger idag som förtjänar ett grattis!

Anonym sa...

Nu är det illa en halvfull Samuelsson ringde mig,Och hade stoppat in dammsugaren i ugnen för att få varmare hemma!!!Det du!Men grattis till en lyckad premiär!Min premiär slutade med en 11:e plats och 2,5kg vinnaren hade 4!Men man ska inte formtoppa för tidigt!!URBANKROKEN

Anonym sa...

Grattis Fredrik!
Ja det blev ju en lyckad pimpel premiär. Hoppas att resan hem från huvudstaden gick bra.

Anonym sa...

jo jag har pimplat i värmland på Kvien och någon annan sjö med även i Torsby har jag varit på några vatten men det var helt i egen regi.
Har för mej att pimpel SM gick på Kvien 91 men jag kommer inte ihåg så särskillt mycket utom att jag på det individuella hade 2100g och det räckte till en 8e plats i ähj.

Måste även tacka för grattulationerna och jag hoppas att det blir fler tillfällen att grattulera :-)

Anonym sa...

Kommer ni på denna blogg lägga upp pimpelfilmer och liknande som ni gjorde förra året? Var väldigt kul att se eftersom det finns så få pimpelfilmer på nätet:-)

Mvh/jakob

Anonym sa...

japp det blir det men som det var i helgen var kameran med men när det inte nappar så filmar jag inte.
Inte så kul att se en film när jag borrar och svär i vassen:-)

Anonym sa...

Det kan ha ett visst underhållningsvärde det också:-)

Anonym sa...

Nej hehe:-) Roligt att ni fortsätter att filma när ni är ute på isarna, det uppskattas!

Mvh jakob

Anonym sa...

Snyggt jobbat Fredrik!

En lite fråga till er bakom denna blogg: Ni verkar ju verkligen ha koll på allt när det gäller pimpeltävlingar i vårt avlånga land. Kan ni inte hjälpa oss som inte tävlar i någon klubb eller så. Det är ju lite problem att veta var och när det är tävlingar om man inte har bra kontakter. Kanske ni kan slänga ihop en tävlingskalender? Kanske en där klubbar kan skriva upp var och när de anordnas tävlingar? Detta för att försöka göra den så komplett som möjligt. Som läget är nu ser man ju inte mindre tävlingar någonstans. Kanske även med en "kommentar-möjlighet" där det går att skriva tips och sådant inför kommande tävling?

Keep up the good work!

Anonym sa...

Det där sista inlägget låter utmärkt. Kanske går att dela in regionsvis & även att byalagstävlingar, insatstävlingar m.fl kan läggas in.

Anonym sa...

Sportfiskarna har ju en tävlingssida där alla sanktionerade tävlingar kan registreras. Där kan man kolla efter större grejer. De träffar som vi ska närvara på kommer tas upp här på bloggen veckan innan för diskussion. Övriga bytävlingar, kulor, insatstävlingar etc runt om i landet har vi inte 100 koll på såklart men om någon ska ordna med en tävling och vill ha ut info så går det att maila mig på info@vimpirken.se så kan jag lägga ut en tråd. Tänk på att budskapet i så fall går ut till många och att informationen är korrekt från början. En tävlingskalender låter bra men det blir mycket jobb att uppdatera den hela tiden och för mig just nu rinner tiden iväg lite för fort med familj, webshop mm. Men idén är bra och fritt fram för en eldsjäl att starta upp så ska jag länka dit.

Anonym sa...

Det finns ju fina möjligheter att skapa en sådan sida genom en s.k. wiki där alla fritt kan ändra och lägga till innehåll. Skapade exempelsida med lite grundstruktur för en tävlingskalender. Det är fritt för alla att lägga till och ändra. Finns det intresse kan jag börja jaga information och lägga upp men roligast är ju om alla kan bidra med den infon de känner till.

Anonym sa...

Jesper, det där är ju helt kanon!! Det klubbar vi tycker jag!

Anonym sa...

Många fina förslag.
Jag filar på en jätte sida för pimpel och tävling men den är inte klar fören till jul och kommer då upp som cfc´s klubbsida men det finns utrymme för allt på den, som sagt det tar lite tid med det där för att det ska funka.

Jesper ska du vara med på tandsjön på lördag?

Anonym sa...

Då kör jag på med info om tävlingar där. Måste jobba på dagarna dock så det kanske tar ett par dagar innan det finns något vettigt upplagt från mig i alla fall.

Anonym sa...

Planerar att åka till Tandsjön. Så vi kanske ses där?

En sida med specialinriktning på pimpelfiske är ju något verkligen skulle kunna bli ett nytt lyft efter förra årets genombrott med bloggarna.

Anonym sa...

Va kul att du kommer!
Jag har inte varit där förut men som det sägs så ska det vara en kanon sjö trots att den är väldigt liten för en 4 timmars tävling.

Ang sidan så kommer det nog att bli bra, tar bara en massa tid att få till den med all kodning som måste göras så det enkelt ska gå att lägga ut grejor.

Anonym sa...

jag ser att den där jävla tjocktröjan ska få vara med i år med...

 
Google