tisdag 3 november 2009

Kändis från Emil-filmerna vann Smålandsmästerskap!

Kajs gamla tidningsurklipp fick även mig att börja bläddra i gamla pärmar. Här har vi en av pimplingens största rävar någonsin som fastnat på bild. Min far, Dennis som åkte med i vinnarbilen den här dagen berättar att gammelgubben Martin avslöjade vinnartaktiken redan på vägen till tävlingen; "Jaha, idag med det här vädret kommer abborrarna att hålla stängt. Det enda ni kan göra är att svarva upp några hål nära land och sedan vandra fram å tillbaka i dom hela dan. Ingen idé att borra nytt och springa runt."
Sjön Gissen brukar innebära bra fiske ute på 10 meter och Martins förhandstips skrattades det bara åt. Självklart hade han helt rätt och hans 5-6 hål precis utanför starten blev dagens melodi.
Här återfinns även historien om pirken med plåt från koppartaket på Pelarne kyrka som jag redan dragit här på bloggen tidigare. /FA ps.klicka bilden för att göra större.

10 kommentarer:

FS sa...

Glömde Dennis att lösa startkort?

Storm sa...

Helt underbart Kaj !

Historiken i denna SPORT är det få som har kunskap om.

Hae't Gött !

Anonym sa...

Jättekul att läsa detta. Kändis från Emil?

FA sa...

Martin var med som flera olika karaktärer i filmerna om Emil i Lönneberga. Bara lite kuriosa i sammanhanget såklart men lite småkul när man kollar (med ungarna alltså) Emil nästa gång och känner igen Smålandsmästar´n.

Anonym sa...

Med ungarna? Nänä, men inget att skämmas för. Själv ser jag med glädje på Saltkråkan. Mycket bättre än dagens skitfilmer.

Storm sa...

FA !

När jag får lite tid över någon gång så ska jag göra en story om min farfar Gunnar Storm, som kämpat mot eleganta namn som Brotters, Suthers, o Broman (Ryssa!).

Här kan man snacka om pimpelkuskap !!

Angående Ryssa kolla gärna in

http://www.ryssa.nu/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=12&Itemid=47

eller

http://www.youtube.com/watch?v=97Jpu93Upfs

Hae't Gött, nu är det nära med is !

FA sa...

Storm, man blir ju lycklig inombords när man läser sånt där! Gunnar hade det inte lätt, Bromans lämnade bara brödsmulor kvar på prisborden om man får tro resultatlistorna.
Youtube videon är fantastisk. Kommer gå varm här på förfesterna i framtiden:-)

Anonym sa...

såg att 2 från min klubb var med i toppen på smålandsmästerskpet :), heja forserum /jonas back

Storm sa...

FA !

Alltid kul att glädja någon !

Jag tycker historiken inom pimpelsporten är otroligt viktig.

Vet att många stora segrar och utveckling av redskap gjordes av "killarna" från Ryssa.

Känner mig otroligt motiverad att delta just på ett Ryssamästerskap, och veta vilka förebilder som vandrat på samma ytor med skopborrar förr i världen.

Vill bara delge dig att min yngsta dotter Amanda 3 år har spelat "Vi ska till Ryssa" ungefär 200 000 gånger nu.

Hae't Gött !

Storm sa...

Förresten FA !

Om du inte hittade mig i resultatlistan så beror det på att alla utom Ryssabor, eller anknytning till Ryssa får fiska i "Turistklassen" .

Coolt va ;-) !

 
Google