söndag 24 februari 2008

55:AN TOG JÄMTLAND MED STORM!

I utmaningen så är jag besviken på de som inte röstade på mej då jag själv höll mej som favorit och inte för ett ögonblick trodde mej få stryk av Stormen eller Urban kroken :-)

Då var helgens övningar avklarade!
Jag inledde ju lite halvdant med en 9:e plats men sedan så spottade jag upp mej med en vinst!!!
Som Ankarberg (Öppetvatten-mannen) redan har skrivit så gick det så där på första deltävlingenHovdsjön. Jag började i en vik som normalt ska vara det fiskrikaste stället på hela sjön men där var det tomt. Det tog mej 25min att konstatera detta och sedan 30min till att ta mej därifrån. Oturligt nog drog "lill Tomas" 2 st 150 grammare i utkanten av viken när jag var på väg förbi och det sinkade mina planer en del. Efter att han dödat avelshonorna och jag konstaterat att det var de enda 2 som var där så drog jag mej ut på sjön och fiskade resterande delen av tävlingen ensam mellan en ö och land och hittade en grundtopp som gav mej en 9:e plats.

Andra deltävlingen stannade jag i starten och åter igen började jag på det enda stället på sjön som var fisktomt!!! Jag och P-O var de enda som inte fick någon fisk den första kvarten. Sedan borrade jag mig ut mot mitten och där nappade det fisk mellan 15 och 50 gram i parti och minut. Jag lyckades väga in dryga 11kg vilket räckte till delseger men då ska man ha i åtanke att jag hade en 9:e plats i bagaget och låg efter en del... Hur som så låg jag totalt 3:a efter den tävlingen och lååångt efter Stormen. Även Gullbransen var före på platssiffra 7 och stormen som hade 9980 på andra tävlingen hade platsiffra 4a...

På dagens tävling fanns det bara ett alternativ, jag låg ju 3:a och hade som enda mål att inte se Gullbransen eller Storm. Även Jesper Dykvist var med på 4:e plats och skuggade bakom så ingen av dessa ville jag ha i mitt närområde.

Hade lite otur med just taktiken då både Storm och Dyberg började i starten där även jag var. Men Jesper, alltså Dyberg gick väster ut och jag drog mej till öster. Storm var hårt nerborrad av ett par lagkamrater vilket värmde de första 20 minuterna. Sedan kom vi så nära att det bara fanns ett alternativ då den lilla fläck som jag hittat dog ut, att dra vidare västerut.

Samuelsson och Storm formligen forserade de 3 dm med sursnö som låg på isen och på väg västerut så hittade vi sparsamt med mindre fisk dock lyckades Mr Omöjlig dra en bonus-borre på vägen!! Hur som så blev det så att jag bytte sida på sjön eftersom jag ansåg att fiska ihop med Sveriges bästa pimplare (kanske tävlingsfiskare över huvud taget) inte skulle ge mej någon fördel eftersom jag behövde slå han med 6 placeringar för att vinna. Jag fick en gädda på vägen över sjön och på andra sidan brände jag en bonusfisk på ca halvkilot men sedan började det att nappa och jag fick fiska ostört i 45min. Sedan kom Laxen från väster och Stormen närmade sig från öster. Vi tre fiskade i hop sista halvtimmen och drog rätt så bra. Jag fick bäst av oss och vägde in dryga 9kg. Stormen och Laxen hade runt 7 kg .

Jag kom 5:a i dag och jag är rätt så nöjd med det och framförallt med att jag lyckades VINNA JÄMTCUPEN TOTALT!
Dessutom lyckades vi vinna lagtävlingen och slå Sveglaget innehållade Stormen Laxen och Maud.
Vi som tävlade i lag var jag, Tjäder och Magnusson.
Angående fisket så körde jag med en 10:a krok från ubbe och vim 55 hela tiden. 55:an har revolutionerat mitt fiske så jag måste tacka för uppdraget jag fått av Mannen i Småland. /Fredrik Samuelsson