söndag 27 januari 2008

En fiskehistoria som utspelade sig när jag började pimpelfiska på tävlingar för ca 40 år sedan.


Då vi som ska tävla står och väntar på startskottet hör vi någon som börjar dunka i isen så det ekar över hela sjön. Flera stycken av oss ställer ifrån oss våra fiskegrejer och går för att se vad den personen håller på med.


Då vi kommer fram ser vi att en deltagare har tjuvstartat med att hugga upp ett stort hål med yxa i 25 cm kärnis.
Tyvärr talade han inte svenska så han förstod inte när vi påtalade att han skrämde fisken och dessutom hade tjuvstartat. Han verkade uppfatta oss som publik som hejade på hans något ovanliga metod.


Vi dröjde oss kvar för att se på fortsättningen när hålet var gjort. Med ett stort leende och med några obegripliga kommentarer hivade han fram en torskpirk modell större med kraftig tillhörande lina, satte sig ner på en medhavd lampskärm av kraftig modell och började rycka i reven.


Vi hade svårt för att hålla oss för skratt efter detta konstnummer som skilde sig bra mycket från vårt förfinade pimpelfiske.
En bra sak för hans del var att han fick sitta väldigt ensam var han än befann sig.
Någon fisk lyckades han tyvärr inte häkta fast.

Efter tävlingens slut vid invägningen visade det sig att min vikt räckte till en 6:e plats och det var jag mycket stolt över.
Med spänd förväntan läser jag efter helgen resultatlistan i tidningen för att se mitt namn på 6:e plats, och ser det otroliga, mitt namn finns inte med, det har fallit bort.
Jag var mycket besviken, för i början av mitt tävlande var det kul att läsa sitt namn i resultatlistorna som även klipptes ut och sparades.


Dessa två händelser gör i efterhand denna tävling lite extra minnesvärd.

Hälsningar
Dennis Ankarberg

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej.
En härlig fiskehistoria av det annorlunda slaget...
tack för den!

Mvh Kin@
Utat Fritid

Anonym sa...

Tur man inte var med på den tiden. Då hade man varit 3 meter mellan axlarna om man skulle gjort samma antal hål som idag!!

Härlig story Dennis !

Hae't Gött !

 
Google