onsdag 5 mars 2008

Legenden Svärdvik!


Själv hade jag förmånen att lära känna Bertil Svärdvik redan som knatte i sportfiskesammanhang. Han var såklart senior då och var alltid framme vid prisborden. Alltid generös med tips och höll oss lärjungar med grejer för att vi inte skulle ledsna.
Många gånger fick man äran att följa med på ett hemligt "bonnvatten". -jag fick lov att fiska här av bonden för 15 år sen så det är inga problem! sa han alltid. Så kördes det på nån liten ko-stig fram till en sjö som knappt fanns på kartan. Bertil visste varenda grund och udde, han hade varit på alla sjöar på 20 mils omkrets minst 10 gånger.
Jag tror de allra flesta känner igen Berra från tävlingar. Han var aldrig blyg för att åka på allt som rörde fiske. Han missade inte många SM genom åren dessutom ställde han alltid upp på Borlängemästerskapet, Sälen Cup, Särna Cup, Mormyska-SM, Påsk i Jämtland, alla DM, KM, LM, Smålandsmästerskap etc. Alltså precis ALLT som gick att tävla i vintertid!
Han var ett fysiskt fenomen, en riktig krutgubbe! Vid uteblivna isar hos oss i Småland drog vi ofta iväg en billast till Dalarna för att få tävla. Bertil körde alltid. Hela vägen upp, sen var det fest på fredagkvällen. Berra var alltid sist i säng men uppe innan 5 lika f-n. Trots 70+ avverkades kilometersvis på isen. Samma visa lördagkvällen! Så efter söndagspasset körde Svärdan, utan en gäsp, bilen hela vägen till mörka skogarna igen medan vi andra satt och snarkade. När han släppte av mej vid niotiden på söndagkvällen vid ett tillfälle sa jag lite yrvaket: "Nu blir det väl en tidig kväll va? Är du inte slut nu efter en sån här helg?" -Nä fan, nu ska jag bara packa om väskorna och dra till Norrköping. Jag ska jobba där i veckan...
Man kände sig rätt vek som 30-åring då!
Bertil Svärdvik gick bort för nästan exakt ett år sen men det går inte ett fiskepass utan att man kommer att tänka på nån episod där han var med. En legend! /Fredric Ankarberg

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bertil var KUNG !!

Micael Glennfalk sa...

Bra gjort Fredrik, att skriva en minnesruna över "Svärdan". Vi minns honom, både i vår fiskebil och i Stångådalens SFK.
Märkligt är det att vintern efter att Bertil gått bort så blir det ingen is i norra Kalmar län!
Det är nog första gången på mina över 30 fiskeår som jag varit med om en helt isfri vinter i Vimmerby!
Vi åkte till Lindesberg och fiskade efter jul, då saknade vi Berra i bilen. Och vi kommer att sakna honom på SM i Sundsvall också. En härlig fiskare har gått ur tiden, tyvärr.

 
Google