lördag 15 mars 2008

premiären avklarad!

Då var man premiärtävlad i pimpelfiske 2008 också! Det fick alltså bli Svenska Mästerskapen som blev första tävlingen för säsongen för min del. Några nya spö, nypåspunna linor och med främmande tackel gav jag mej ut på Björköfjärden för att mäta mej med Sverige-eliten.

För er som kollat in er på kartan över individuella-SM började jag mitt uppe på 9,4 grundet.
3 bomhål följt av några hål med 20 grammare blev min start på detta SM.

Jag borrade mej ut på djupare vatten i sydvästlig riktning men det tog nog dryga timmen innan jag fick en lite bättre abborre. Redan då hade jag övergivit trekroksfisket och gått ner mej i tafsträsket...55:an med en minibalansare på 15 cm tafs apterad med 5-6 maggot.

Väl ute på 12 meters-flaket "metade" jag upp mellan 1-5 fiskar/hål. (50% bomhål var det oxå tyvärr). De abborrar jag lyckades kroka pendlade mellan 1-3 hekto så jag anade att jag var någorlunda på rätt på ställe. Allt jag behövde var lite flyt på hålen och hoppades in i det sista att springa på nåt med typ 10 st 3 hektos. Tyvärr gjorde jag fel repor och vek av åt fel håll hela tiden. Stig Hillman och jag drev fram på liknande sätt men jag fick känna mej slagen med marginal till slut.

Jag avslutade årets SM med 4 bomhål och vägde in 15 525 gram. Ganska nöjd men medveten om att det inte skulle räcka till absoluta toppen. I morgon är det lagtävling och nu drömmer man om en pallplats där istället...

Återkommer med bilder och fullständiga resultat. / Fredric Ankarberg

3 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till ett bra resultat!! /Tobbe

Anonym sa...

Man blev ju 8:a till slut och det måste man vara nöjd med. Med några fler tävlingar i kroppen kanske man hade plockat nån placering...

Anonym sa...

många av sverge eliten har aldrig pimplat där,inga bra tipps,fast grattis bra fiskat!.

 
Google