söndag 9 mars 2008

Sundsjön




Oj vad det var roligt att fiska i dag.
Jag bestämde mej sent för att åka då gårdagen satt sina spår i ryggen.
Regnade som vanlig i morse men efterhand som jag närmade mej Jämtland så blev vädret bättre.
Tävlingen gick på Sundsjön i Gällö och det var Sundsjöfiskarna som arrangerade den.
Jag gick ut på ett tips av Lennart Jonsson och det var ett klokt val. Vi blev 4st som startade på en stor grynna mitt i sjön och jag fick tre fiskar i andra hålet, såg att de andra drog sig norrut så jag borrade mej söderut. 3e hålet fick jag en 4hg abborre och trodde mej vara helt rätt ute! Direkt på nersläpp krokade jag ett monster... trodde ett tag att det var en grov öring som nappat men efter 15-20 min fick jag se en jätte gädda i hålet. Helt omöjligt att få upp den då huvudet var bredare än hålet så det var svårt att uppskatta vikten på den men helt säkert den största gädda jag någonsin varit i kontakt med på pimpel.

Lyckades stoppa ner armen och rädda pirken men kroken raknade (så jag efterlyser nya Ubbe)
Nästa hål kom jag upp på ett grundare parti och direkt kom det en bättre fisk men det var bara en i det hålet med så jag bestämde mej för att söka djupare vatten och när jag hittade det så blev fisket bättre. 7-9m var det djup som gällde för dagen det kan jag med bestämdhet säga då vågen stannade på hela 32395g!!!
Behöver väl inte säga att jag körde med min enda 55a och en av de få urban krokar jag har kvar
Riktigt kul med en monster påse så här nära in på SM då formen ska vara på topp :-)
Jag gissar att 32395g är en av de största påsarna invägda på en 4 timmars tävling med sportfiskarnas regler.
Hör gärna av er med andra stora tävlingsfångster.
Det var lite tufft att ta sig hemåt jag hade ju gått närmare 30 min ut och det var närmare 3dm snö på sjön och surt i botten förstås. Jag packade mej iväg kvart i två och kostade på mej att gå relativt sakta. 20 kg på ryggen och 6kg i var hand tar på krafterna.
Nu i kväll har jag skrivit nummer på 1000st plast påsar inför SM så nu ska det sovas ut.
Mycket jobb med SM i veckan, glöm inte att hålla tummarna för bra väder i veckan och framför allt till helgen.
/Fredrik Samuelsson

27 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det var ingen dålig fångst det där på 4a timmar + att en gädda stal en massa tid av dig Fredrik.
Det är nog endast på Mälaren man kan slå sådana vikter på samma tid. Ha det så bra och jag håller tummarna för att allt ska fungera bra under SM helgen (helst för mig ;)
Vänliga hälsningar från en motståndare.

Anonym sa...

Ja, mycket, mycket bra fiskat. Grattis! Inte bara på Mälaren (förra kommentaren) man kan ha sådant fiske. Som det varit på Björköfjärden för 1-2 månader sen skulle det också gå om allt var maxat, d.v.s. kanonfiske & kanonfiskare.

Anonym sa...

Grattis Fredrik till den smått otroliga vikten på Sundsjön. Vann ju själv SM på samma sjö år 2001. då var ju vikterna inte ens i närheten. Inget fiske för mig i helgen då grabben har haft hockeycup. Däremot vässar jag grejerna inför helgens batalj. Stora pirkar och tafsar står på menyn, sen får man ju se vad som släpps ner i sjön?? Inget fiske man direkt är van vid. Lycka till med arrangemanget!!

Anonym sa...

jag klättrade på väggarna hemma efter att Fiskarn ringde om Sundsjön!!
Hur gick det där till?:-)
Bara att instämma i gratulationerna!!!!

guldkroken sa...

kul! sådant fiske skulle va kul att få vara med om någon gång ..
grattis!

Anonym sa...

Imponerande vikt, minst sagt! Vad hade du för snittvikt på abborrarna, ungefär?

klas sa...

Grattis till den vikten. Hel galet.

Anonym sa...

Stort grattis till vinsten och vikten!

Jag har aldrig hört om högre vikter mer än rykten om tävlingar på "bonn-vatten" i Småland som avbrutis efter några timmar när alla haft fullt. De senaste åren tror jag ca 28kg är toppen på Mälaren och 27,8 kg på Hjälmaren.

Blev lite orolig när jag var i Falun på Lördagen och det börjades sprida rykten om sjöbyte på SM. Försökte övertyga folk om att du skulle informera här om så var fallet. Det vore nog bra om du kunde sätta punkt för spekulationerna här på bloggen eller pimpelsm.se innan de tar fart.

Ha de

Anonym sa...

Oj, jag tror aldrig det har gått så många olika rykten inför ett SM som nu! Ganska festligt faktiskt, det visar ju att folk bryr sig! Det enda som är ändrat från den ursprungliga planen är väl att en av paralellarrangörerna hoppat av, men FS får väl bekräfta detta.

Jag har ju tävlat i Småland i 25 år men aldrig hört om såna vikter på nån av våra sjöar. Östergötland har en del sjöar med "fantasivikter" men mer vet jag inte...

Anonym sa...

Om nu 30-40 cm is hinner försvinna på under en vecka så kommer chartade helikoptrar flytta alla tävlande längre norrut. Fredrik Samuelsson kommer personligen finansiera detta med en del av årets prispengar:-)

mankan sa...

Nästan mer inponernade att bära in dryga 32kg än att fiska upp de =) Med tanke på du skriver att du var sliten redan sedan dagen innan.

De högsta vikterna vi haft på KM på Hjälmaren var en gubbe som drog 21kg på 3h och förra året fick man dryga 28kg på 4h.

Men som nån annan sa, skulle vara kul att veta snittvikten eller antal randiga, måste ha snittat runt 70-80gram med tanke på lite bomhål i början o gäddan som sinka tid och en del hankande av lina då det var lite djupare där du fick fisk.

Snygg prestation hur som helst.

Anonym sa...

Gjorde olyckligt ordval såg jag i min förra kommentar. Menade att jag blev "irriterad" över att sådan rykten skall uppstå när tävlingsfiskarna för en gångs skull fått superb information genom bland annat denna blogg. Men folk gillar ju att spekulera hej vilt så det kanske inte är så mycket att hänga upp sig på utan mer ett uttryck för intresset kring SM som FA säger.

Anonym sa...

Jag fiskade efter 70 grammare det var de som jag fick bäst drag på ca 5-8hg per hål och när jag kände att det fanns chans till 30kg så lade jag i en extra växel. Jag hade ju sådan tur med stället att det höll så extremt mycket fisk att jag kunde välja storlek och djup. Direkt jag inte fick någon fisk i hålet drog jag upp och borrade nytt. Det är många som är avundsjuka för att de inte får vara med på SM och sådant bildar olykskorpar som sprider elaka rykten. Dessutom trodde jag att tävlingsfiskaren över lag kunde mer om isar än vad som nu är fallet i min helt privata undersökning. Ingen fara med isarna eller vattendragen bara det att SMHI låter det regna hela veckan och det är ju inte helt ultimat för parkeringen

Anonym sa...

Grattis Fredrik! Grym vikt, det måste ha kännts fint det där vid invägningen. Det enda vatten som jag har fiskat på som möjligen skulle kunna mäta sig med din vikt är mälaren. Men då brukar segervikterna stanna mellan 15-25kg om fisket är bra det kan förstås vara något sämre fiske även på mälaren. Men det är alltid svårt att jämföra olika vatten runt om i landet, det ska i alla fall bli kul att få fiska på björköfjärden. Det vore kul om bloggen kunde fortsätta efter sm i någon form, det här är ju toppen för oss alla som gillar tävlingsfiske..

Anonym sa...

jag har ägnat mej åt privatliv 2timmar i dag och nu sover vederbörande.. har jobbat med det så kallade jobbet hela dagen sedan stakat ut avsprrningar (som alla ska följa på SM) fram till 22.00 så jag har varit igång mer än småbarnsföräldrarna :-) ..Anar att stig, finnen, freddan, jesper, lasse, jörgen, anders, micke, lo & alla andra laddat inför lördagen. Jag kommer ut på isen som sönder fiskad och är inget bekymmer för er..
Hur som så vill jag önska alla all lycka och framförallt de som inte fått varit på is i år..


Bloggen kommer att fortsätta intresset är så pass stort att det vore ett hån mot sportfiskesverige att sluta blogga tror att det mestadels kommer att handla om specimenfiske från maj och framöver men jag är säker på att de stora namnen inom tävlingsmete kommer att rapportera via detta forum...

Anonym sa...

Personligen kommer jag äntra isen på lördag med SKRÄCK-blandad förtjusning! Det blir en intressant premiärtävling 2008 för min del. Jag är ju trots allt obesegrad i år på pimpel:-)
Men det finns en stor risk för övertändning:-(

Jag vill också önska alla deltagare lycka till i helgen! Vi ses på rättvisa Björköfjärden.

guldkroken sa...

har ni ingen tävlingskalender över jämtland , trekterna runt östersund sudsvall ?

Anonym sa...

http://www2.herjedalen.se/forening/jhsportfiske/Tavlingar/tavlingar07-08.html
Dock ingen för Sundsvall med omnejd.

70+ sa...

Jag bugar mig ända ner till golvet för Fiskarn
Man blir ju mäkta impad. Passa på o njut för sånt fiske
dröjer nog till nästa gång, fast det kan ju slå till i
Hammerdal också.
SM.et kommer att gå skitbra för dej.
Som arrangör förstås!

Anonym sa...

Till alla som önskar lycka till, vill jag bara säga att det heter skitfiske på er

Anonym sa...

det behövs nog enligt väderprognosen , rengn och rusk

Anonym sa...

Tack för en bra sida med både fina tips och skön humor. Mycket trevligt att det kommer lite spec.fiske framöver.Hoppas att det blir fint SM-väder till helgen, även om det inte ser ut så just nu.
Ska själv dit och perforera Öjen på Söndag.
Skitfiske på er !

Anonym sa...

Skifiske på er!!!

Vi åker till Åsele:O)

Mvh Kin@

Anonym sa...

Äntligen hemma har varit på representation på Eon arena och kollat in MoDo förlora i sudden mot mitt favo lag TIK. Troligtvis var detta det sista arbetet jag gör denna vecka annat än SM ska bara in på jobbet en snabbis i morgon sedan är det 13 dagars fiske som gäller. jag antar att ni som inte åker till Jämtland eller Dalarna i påsk kommer att läsa om bravaderna på tävlingrna där. Jag kommer att lägga upp allt av intresse under påskhelgen med hjälp av Ankarberg som har valt att spendera 10 dagar med mej i norrland. Stort av en småbarns förälder att ta sig den tiden eller det kanske är större av hanns fru?

Anonym sa...

Glöm inte att kolla in www.pimpelsm.se för de senaste uppdateringarna

Anonym sa...

Grattis till den stora segervikten det var riktigt starkt gjort.
Jag hoppas allt går bra inför SM och dina filmer gör att man blir riktigt sugen på att fiska.
Skitfiske på er alla som ska på SM.
M.V.H
Anundsjöfeskar`n

Anonym sa...

Uppe i norr hade man en man som fick 23 kg på 2 timmar .

 
Google