fredag 17 april 2009

Benka Skryllan











Jag testkörde nya Benka Skryllan i Jämtland under Påsken och slutbetyget är MYCKET NÖJD!
Jag valde att sätta mina spö i locket för att få maximalt utrymme för fisken i lådan. Något som visade sig onödigt nu i efterhand eftersom jag inte kom över 7 kg på nån av tävlingarna:-(
Det finns säkert lika många varianter på spöhållare och annat som det finns användare. Jag vill ha in bilder på lösningar som vi kan dela med oss av till andra! Jag har redan sett en del smarta påhitt.
När vi tränade på Onsdagen lassade jag i dryga 10 i alla fall och det var en baggis i lådan. Peter Forsberg som vann på Bensjön hade 22 och det gick utmärkt det med.
Benka ska troligen testa exakt hur mycket som egentligen går i nu till helgen när de sista stortävlingarna i Jämtland brinner av. Får han inte allt själv får han väl låna ur andras påsar efter invägningen:-).
Skryllan är väldigt lätt men samtidigt stabil i okrossbar plast. Selen är svensktillverkad och av kanonkvalitet och med garanti. Gummistropparna som jag har på min är utbytta mot en rem med snabbkoppling. Bilder på det kommer senare.
Jag är jättenöjd med min är den är såklart snyggast hittills:-)
Troligtvis har jag den till försäljning snart i 2 skepnader. En komplett med sele, rem sittdyna och burkar och en som endast är botten och lock för den som tror att han kan göra allt bäst själv;-)
/Fredric Ankarberg




7 kommentarer:

Anonym sa...

Ser fin ut.
Vad kommer priset att ligga på?

Anonym sa...

Jätte fin på bild iaf,men ang spöhållare finns det säkert 1000 ideer,men om jag vore tillverkare skulle jag gjuta en insats typ som du gjort,modell besticklåda för 10st wm-spön,mot ett pristilllägg givetvis mvh URBANKROKEN

Anonym sa...

Håller med Urban att en gjuten formpassad insats för spön skulle göra skryllan ännu bättre.Var lyfter man skryllan vid en kortare förflyttning? // Timo.H

FA sa...

Man lyfter den i hålet på samma vis som Ron Thomson skryllan. På den nya varianten med rem istället för gummistropp kan man lyfta i den istället om man vill. Det blir lättare att se på bild som kommer snart.

Anonym sa...

Den verkar ju vettig.
En av fördelarna,som jag ser det är att den inte drar åt sej vatten och blir tung.Men jag undrar vart man ska gömma remmarna vid fiske ?
Ska dom hänga lösa kommer dom att bli som stora isbitar vid fiske Nov-mars + att man kommer trassla in linan i dessa oxå.
Det är en bra Skrylla som har potetial att bli en klassiker om den utveckas rätt.

FA sa...

Det finns olika lösningar på banden redan. T ex ett krafigt gummiband runt skivan som selen är fäst i. Där klämmer man fast remmarna när de inte används. Jag har sett det i praktiken och det är en bra lösning.

Anonym sa...

Hej Fredric,

Har nys köp Benka skryllan. Ser att du har en smart lösning med gummistroppar som låsning, vart är de inköpta?

Hälsningar Anders H

 
Google