torsdag 26 februari 2009

B-fjärden enligt Jangler


Lite gotta att tänka på inför Superpimpeln!
Som ni ser har jag rödmarkerat kända och riktigt heta "vår" fiskeplatser på kartan ochigentligen är inte svårigheten att hitta heta ställen utan snarare få in den rätta mentala känslan och en hitta utrustning som funkar hela vägen.
För att fördjupa mig lite mera i det jag menar så kommer här en bra start. Med det mentala menar jag att man MÅSTE vara beredd på att söka fisk med medevikt på över 150gr och över stora områden med ganska små skilnader på djup och botten vegitiation.
Att vararedo för att det blir höga vikter och imed det kunna förvara och bära med sig allt på ett effektivtoch bra sätt. Och jag lovar det är inte alltid så lätt med den saken utan den mentala spärren brukar komma när skryllan börjar bli full och genast blir fisket lidande.
ETT.. Se till att ni har rejäla lådor och ett bra sätt att bära med er dessa.
TVÅ.. Det är "lätt" att fastna på 50gr:s fiskarna när dom sätter igång..GLÖM dessa!
TRE.. Det är aldrig försent förens slutskottet går. Vi har hyvat up 250gr:s fisk sista 20 min på tävlingar och med det fått en extra vikt på upp till 10-11kg bara på dessa minuter. När det gäller själva utrustningen så tror jag dom flesta förstog att vi inte snackade dojdoj inför SM:et i fjol och jag vidhåller fortfarande att en snabb pirk med en väl avägd myska eller mini balansare som hänger 5-15cm under pirken även denna gång kommer att vara vinnande utrustning.
Där är smaken som baken var den nån som sa men en Vim 55:a är nog ett av det bästa ni kan välja som transportör till myskan. Det är faktiskt så att mycket av utvecklingen av denna pirk är gjord just på detta vatten. Ett sista tips och förmodligen ett av dom viktigaste, när ni hittat eran spot och storleken är rätt..
Var FÖRSIKTIG med rörelserna när ni nått ner grejorna, jhu stillsamare ni håller prylarnajhu större blir fisken som kommer fram och gör er till vinnare.
Jo just det...Glöm inte att ha gott om maggot i lådan, dom e nåra hungriga j...r norrlands Abborrarna.Självklart kommer det att finnas maggot att tillgå på tävlingsplatsen och även tips och goda råd. Tanken är att vi även tänkte visa upp våra heliga pimpel utrustningar för allmän beskådan då vi själva åter får räkna starkort och väga fisk. Mvh Ola"jangler"Sundström

11 kommentarer:

Anonym sa...

Visdomsord med den mentala spärren!Den kommer bli den största o farligaste konkurrenten för många deltagare. Jag kommer ihåg en yngre-juniortävling när jag drog en kilosborre redan efter en kvart. Överlägset den största o fetaste fisk jag nånsin fått såklart. Resten av tävlingen gick åt att kolla i lådan så den verkligen fortfarande låg kvar och att den fortfarande var exakt lika stor som för 5 minuter sen. Alla som gick förbi skulle också få chansen att se hur det skulle gå till! Drömstarten förvandlades till ett mindre fiasko vid invägningen...Nånting åt det hållet kan det bli om man tvingas till en längre förflyttning med 15 kg att släpa på. Kanske flera kilo mer än man nånsin haft...

Anonym sa...

förra året hade ni en omröstning om vad vinnande fiskesätt va?? blev väl tafsen där va?
känns så otroligt bra att ni går ut med tips så vi som inte kan vatten el är nybörjare känner att vi kan hänga med "essen".känns som fler borde ta efter ert sätt o lära ut,annars dör tävlingsfisket.

Anonym sa...

Jag minns faktiskt inte om tafsen vann omröstningen eller inte men jag minns stenklart att de högsta vikterna togs på tafs. Det var överlägset på SM.
Sen finns det en film på denna blogg när undertecknad har racerfiske på trekrok ett pass i mellandagarna så man kan inte utesluta metoder!

Anonym sa...

Satt själv med trekrok o fick ok med fisk till en början,men medelvikten va väldigt låg..
känns inspererande o få komma tillbaka till detta otroliga vatten,, de roligaste vatten jag pimplat på,,

Anonym sa...

Grottade i arkivet och hittade en ganska givande snutt där Fs och jag testar tekniker på samma fisk.

Denna snutt säger faktiskt en hel del om fisket på tävlingsvattnet.

http://isfiske.blogspot.com/2008/01/3-krok-vs-tafs.html

/Jangler

Anonym sa...

Vill bara säga att ni gör ett kanonjobb med bloggen och med infon innan Super pimpeln, ska inte själv tävla men hade ju uppskattat utförlig och seriös information som detta något grymt om jag skulle deltagit. Ni är verkligen ett föredöme för andra arrangörer!!

Hoppas tävlingen blir lyckad, kan inte tro något annat.

/Henrik Bengtsson, SFK Flugan (Älmhult ;) )

Anonym sa...

Er startplassen den same som på SM ?

Anonym sa...

Om allt går enligt planerna så blir det så.

Anonym sa...

All heder åt 50-grammarna !!

Tror faktiskt att det kan bli ett supervapen om alla ska "trängas" på "röda linjen" ;-) !!

Hae't Gött !!

guldkroken sa...

varifrån går starten ??

Anonym sa...

kommer massor med info i veckan om superpimpeln.

 
Google