lördag 19 januari 2008

6a i dag vilket visade sig vara riktigt bra!

Som det nu var så var fisket betydligt bättre än vad jag räknat med!
Vädret var inte så dåligt som utlovat heller och det gjorde nog sitt till.
Jag fiskade med tafs hela dagen och lyckade gneta ihop dryga 6kg.
Blev våldsamt slagen av ettan som hade 12.7kg och Olle (min klubbkompis) som kom 2a på 9.4kg.
Sedan blev det jämnt från 7kg och nedåt.
Jag valde en helt felande taktik och fiskade myror på grunt vatten medans de som hade stora påsar var på djupare vatten och fick matfisk.
Stannade till 12.00 på utsatt ställe och gick sedan ut på mitten, men det gav inget alls så jag drog mej till starten och där fick jag lite på slutet.
6e platsen visade sig dock vara en kanonplacering då det räcker för mej att komma 9a på sista tävlingen för att få fiska SM i Norsjö nästa år och då måste det till otroliga placeringar för de andra så i praktiken är jag klar men man vet ju aldrig!!!
Olle gjorde dagens uppryckning i listorna. Han har nu chansen till att få åka med till Norsjö.
Han tackar vimpirken för den 55:a som han fick i julhelgen och sa även att han bara tog första 5kg på den och sedan packade undan den då han som jag bara har en och ville inte sätta den i botten ( det var mycket stock där han fiskade).
Blir riktigt spännande till helgen då allt ska göras upp.

Nu ska jag bege mej utanför internets utbredning och fiska storabborre. Kommer hem i morgon kväll med en film. På den hoppas jag få visa hur det ska gå till att ta de stora.
Om jag får dem eller ej får vi se i morgon kväll.

/Nöjd Samuelsson

Det blev inga lunsar den här gången. Efter drygt 3 kg smått hälsar Samuelsson att resten av dagen ägnades åt skoterrace i meterdjup snö. Kvällen slutade med en grogg så hemfärden blev framflyttad en dag.../FA

7 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis Fredrik till en bra placering !

Tänkte bara nämna lite om pratet om Malung och bästa distrikt o.s.v.

Undrar egentligen vem i detta land som har erfarenheter från det enormt varierande fiske som finns inom respektive distrikt, och vad som är bra fiske ?

Personligen har jag hela tiden försökt att vidga mina kunskaper inom sporten pimpelfiske genom att delta i tävlingar i så många distrikt som möjligt och t.o.m. i Finland under många år !

En sak är säker, fisket och metoder är totalt varierande var man befinner sig inom vårat avlånga land och naturligtvis vill man hävda att fisket inom sitt eget distrikt är det bästa.Enligt tidigare inlägg verkar det fokuseras väldigt mycket kring höga segervikter, är det bästa fisket ?

Jag har en klar uppfattning om vad som är en bra tävling. Det värsta jag vet är att man måste dra fisk under hela tävlingstiden d.v.s det finns ingen tid till att leta efter fisk. För ca: 10 år sedan var Runn här i Dalarna enligt min uppfattning fruktansvärt bra, 10-15 kg med abborre som snittade ca:15-20 gr.Som alla förstår så fanns det inte många minuter över för att gå bort sig, är detta bra ?

Jag hävdar att en segervikt kring 4-7 kg och att man kan sumpa hälften av tävlingstiden är fullt tillräckligt, då har man varje fall chansen till vinst trots att halva tiden är kvar. Inom mitt eget distrikt vilket innefattar Malung så är vi hårt drabbade av vattenkraften vilken inebär att många sjöar påverkas av regleringen ( amplituden ), vilket har en enorm påverkan av fisket i många vatten. Det kan i ibland räcka att man sänker en sjö 10 cm så är fisket kanonbra.

Kan inte försvara vissa arrangemang i Malung men vet att e.x Kvien o Kappsjön kan ge vävdigt bra fiske om vattenståndet är bra.Tyckte dock att valet av Rönnhällsjön under individuella SM 2007 var konstigt, vi hade samtidigt en tävling på Orsasjön där segervikten var 10,7 kg och 25 man hade över 5 kg vilket jag tycker är helt ok.

Klart att man kan nämna sina hemmavatten som de bästa men då skall man också ha i åtanke att det är ju där man vet hur man skall fiska, ställer man upp för första gången så kan det vara "kört" trots att du själv har bra fångster.

Vill dock bara delge er som tror att det inte finns fisk i Dalarna att ta kontakt med mig så bevisar jag ganska enkelt att ni har fel !
Skulle naturligtvis kännas bra om Björköfjärden blev mitt personliga favoritvatten efter SM !!

Hae't Gött !!

Fiskarna sa...

Många kloka ord från en väldigt duktig sportfiskare!
Håller oxå med om att den ultimata tävlingssjön inte behöver ha de högsta totalvikterna. Jag har tävlat en del i Östergötland och där är väldigt nära perfekta förhållande enligt mig.
Inte alls ovanligt att tävlingarna vinns sista timmen. (Du har ju själv lyckats rätt bra på Öppna Östgöta)

Du nämner Finland, är det en skröna att K-G har vunnit öppna Finska?:-)

/Fredric Ankarberg

Anonym sa...

Man skulle nästan kunna tro att det är en skröna men jag kan intyga att det är helt sant !!
Kalles seger innebar b.l.a att man numera måste vara finsk medborgare för att kunna bli mästare.

Hae't Gött!!

Anonym sa...

Håller helt med Jörgen att bästa fisket, när det gäller tävlingssammanhang, inte alltid är de högsta vikterna. Det roligaste tävlingarna har i mitt tycke abborre blandat mellan 20-50g med enstaka upp till 100g. Segrarvikten bör överstiga 5kg men det är alltid kul när sjöar överraskar och ger 10kg åt några. Detta brukar ge möjlighet att aktivt söka fisken hela tävlingstiden och placera sig även om man går mycket bom.

Sedan kan man ju fråga sig om man inte som tävlingsfiskare måste kunna behärska alla förhållanden. Från trögt till racerfiske. Att enbart hålla sig till sjöar som kräver 10 - 20kg i segrarvikt är inte speciellt utvecklande i längden. Det blir ju bara abborrhivar-tävlingar. Om man sysselsätter sig enbart med det är ju inte lätt att ge sig ut på sjöarna i Malungstrakten. Sen är det ju jäkligt tråkigt att många reser 50-100mil och får några enstaka fiskar. Vi får väl hoppas att Björköfjärden bjuder på fiske i andra änden av skalan jämfört med Malung.

Angående disktrikt med bästa fisket faller nog min röst på Östergötland också. Bästa distriket rent allmänt blir nog Dalarna med säkra vintrar (peppar, peppar), ljus till 4timmars tävlingar hela säsongen och riktigt många bra sjöar. Det gäller bara att välja rätt tävlingar. Nämnas kan ju att Stormen förra påsken lyckades med att hiva upp 48kg på 3 tävlingar.

Och nej, ingen tävling gick i Malung.

Anonym sa...

Jadu Jesper !! Angående dom där 48 kilona säger jag som jag brukar " Det är ingen konst att skita när arslet är fullt " !
Och visst är det märkligt att det skall vara så mycket mörkare inom vissa distrikt att man inte kan fiska i 4 timmar ?

Hae't Gött !!

Börje sa...

Lite mera om distrikten

Tittar man på Sthlmsdistriktets vinnarresultat 2006 (2007 dåligt med is)
Vi hade 7 deltävlingar (serie) samt DM . Av analet uttagna till SM tas 50% fram DM-kvalen och 50% från DM
Tre av tävlingarna gick på Mälaren där vinnarna hade 27,6 kg , 15,2 kg och 14,5 kg
En gick på saltsjön vid Vaxholm med vinnare på 6,6 kg
En på Edsviken förbunden med saltsjön 14,5 kg
En på del av större sjö Magelugnen 6,2 kg
En på mellan stor sjö Ullnasjön 4,0 kg
DM gick på Norra Yngern i Sörmland med vinnarvikt på 9,5 kg.

De går lite snack om just att Mälaren är mest att hiva och vara rätt från början för att nå en topplacering. De är många med mig som tycker att det är mera utslagsgivande att vara meer på andra sjöar i distriktet.

Det stora problemet i Sthlm är deltagarantalet.
Knappt några juniorer.
Vi har max 150 startande. Det minskar år från år.
Förr var det inte ovanligt med 300 upp till 500 startande.
Sannolikt har det mycket att göra med att "eliten" har blivit bättre och övriga har ingen chans på pris ens. Det är ju många som fritidsfiskar.
Vad tror ni är orsaken till ”manfallet”?

Anonym sa...

Jag tror som du Björn att manfallet beror på att gemeneman inte har en chans på DM.
I V-norrland är det nästan samma gubbar som går vidare varje år.
Är väl själv en av de som förstör på det viset med medalj i de 4a senaste DM.
När jag började att tävla i slutet på 80 talet så var det ca 100 seniorer med på DM. Nu minns jag inte hur många som var med i fjol men det var inte många över 30 deltagare. 15% av deltagarna får åka och det är numera så turbetonat att komma vidare till SM så därför röstade jag för en DM serie i år på tävlingsledarmötet för V-norrland. Med lite tur får vi skicka 7 deltagare från vårt distrikt i år men det är inte klart ännu så jag efterlyser deltagare till DM.
Juniorer finns det För huvd taget inte iaf om man ska tala om etablerade killar som fiskar flera tävlingar. Vad detta beror på har säkert flera orsaker men jag vet att på sista DM serien som Cfc anordnar så ska det vara bra priser i Juniorklassen!!!

 
Google