fredag 23 januari 2009

Kvesen i morgon 24/1

Klubbtävling i morgon och ett helt nytt vatten för alla deltagande!
Bland det roligaste som finns tycker jag när man helt förutsättningslöst kliver ut på isen utan minsta historik att falla tillbaka på.
Tävling är det och min plan är att starta tillsammans med eller iaf ha uppsyn på många andra. Hoppas på att få lite hjälp av de andra på fiskedjup och annat innan jag joggar in i den stora "tarmen" och hittar ett eget "vinnarställe" med liknande förutsättningar. Springer jag ner först utan den värdefulla infon är risken stor att jag gör en felbedömning och kommer in med antingen för liten vikt eller har gått ifrån ett troligt vinnarställe.
Ingen inplanterad Gös eller annan dårskap föreligger så detta är ett spännande ofiskat vatten där naturen har gått sin egen väg. Facit får visa om abborren trivs här bland alla vikar och sund.
Jag kommer iaf njuta varje sekund av frisk luft och min favoritsysselsättning! /Fredric Ankarberg

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hur många är ni ungefär på era KM där nere?

Anonym sa...

Idag i regnet var det 6 bilar med några själar i varje...
Onsdagstävlingarna drar ett 40-tal varje gång vilket jag tycker är riktigt bra!

Anonym sa...

Fisket har varit uruselt i norra Kalmar län hittills denna vinter. Blankisen gör att ingen värme stannar på botten i sjöns grunda delar utan fisken har fått sökas minst på 5-9 meters djup, där bottentemperaturen är lite högre.
Trögt fiske, trots tafs, pinkies och öga, allt på en gång ibland - inget har hjälpt. En ströfisk här och där.Och ett evigt borrande har varit resultatet. Vår is är dock kanon, minst 20 cm kärnis på de flesta sjöar.
Idag skedde förändringen på Kalmardistriktets 2:a DM-tävling på sjön Nyn utanför Vimmerby där segervikten skrevs till drygt 5,5 kg - uppfiskat av skicklige Överumsfiskaren Sören Johansson, Stångådalens SFK, som också vann på 8 kg på Järnlunden i Östergötland för några helger sedan.
Även om drygt 5 kg är en ganska så modest segervikt, så är den riktigt stor under de förhållande som rått sedan isen la sig.
Det roliga på Nyn idag söndag var att fisket varierade; små 10-grammare växlades med tre-hektos och Sören fick till och med en 7-hektos i sista hålet, fem i två...
Många kom in med bra påsar och nu hoppas vi att det ska lossna på sjöarna här, DM 3 hålls på Långsjön i Ankarsrum kommande söndag.

 
Google