tisdag 17 februari 2009

SMÅLANDSMÄSTERSKAP 2009

Juttern norr om Vimmerby!
Kalmardistriktet har haft liknande syndrom på sjöarna som Kronoberg(+flera andra distrikt) hittills. Mycket lägre vikter än normalt på de allra flesta tävlingar.
På Juttern har det historiskt sett varit segrarvikter över 10 kg vid flera tillfällen under perfekta förhållande. En "normal" 4-timmars brukar generera 6-7 kg som topp.
Dessvärre är det även en sjö som kan tacka nej fullständigt till pimpelfiskare. Många minns säkert Lag-SM här för några år sedan...
Personligen tror jag att snön som kom försämrade fisket här till en början men att det nu har stabiliserat sig och förhoppningsvis gjort att abborrarna nappar uppe på grundområden.
Snittvikten brukar vara över det normala om man hamnar rätt. 50-70 grammare är vanligt förekommande i stim. Riktiga bonusfiskar på halvkilot och över är inget att sikta på.
10-20 grammare är ofta ett bevis på att man sitter fel.
Vinnaren kommer ofta från olika platser vilket gör sjön väldigt oförutsägbar.
Min gissning är en eller ett par höga vikter runt 7 kg men att snittpåsen fladdrar. Hoppas att jag har fel och att Juttern visar upp sin bästa sida med flera 10+

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ska du dit?

Anonym sa...

Vilka djup är det som gäller?

Anonym sa...

Väldigt sällan grundare än 2 meter. Troligare 3-7 m.
Men det kan finnas andra "hemmafiskare" med en annan uppfattning.

Anonym sa...

jo man har ju hört rykten om fina vikter på juttern, jag hade ju "turen" att vinna smålandsmästerskapet 2006 om jag inte minns fel. Hoppas man har lite flyt denn gången med. Kolla gärna in våran hemsida, finns en del bilder o resultat från pimpeltävlingar, www.forserumssfk.se mvh jonas back

Anonym sa...

Fin sida Jonas och grattis till guldet 2008!
Vi ses på lördag.

Anonym sa...

Välkomna till Juttern och Smålandsmästerskapet! Vill du förbereda dig hittar du en djupkarta på www.asunden.com/Bilder/Juttern.pdf
Den stämmer ganska bra. Uppe i norra änden ruskas det av vid in- och utlopp av Stångån då isen är osäker där. Fredriks tips om fiske på 3-7 meter kommer att stämma bra. Dock en slamkrypare: jag har suttit på 3 meter och dragit 7 kg på fyra timmar. Utanför mig gick en klubbkamrat på 5 meter och tog 11 kg. Vi hade båda fisk hela tiden, hans var dock avsevärt större och sådan är Juttern. Den som hittar stimmen med 50-70-grammare kommer att ta hem segern. Och kom ihåg att de kan finnas bara tjugo meter utanför linjen där 20-grammarna går...
Vi är tillräckligt långt in i februari för att Juttern ska ge ifrån sig en segervikt på runt 7-10 kg tippar jag.

Anonym sa...

Stanna i starten...

 
Google