lördag 16 januari 2010

Helgasjön Smålandsmästerskap?

Tog långfrukost idag och åkte sedan ut till Slottsruinen för att privatfiska lite men upptäcker till min besvikelse att det är pimpeltävling här idag. Typiskt naivt av mig att tro att någon skulle skriva ut info på siten Sportfiskarna Kronoberg . Kolla gästboken:-) Nix, ska man vara med och få reda på nåt så får man knacka dörr i fortsättningen. Xtra trist idag eftersom jag vann just här förra året.

Åkte vidare ut på Hissö och fiskade utanför tävlingsområdet istället en stund och det var sjukt bra fiske idag. 8-10 kilo uppskattar jag på 4 timmar. Själv fiskade jag dryga timmen. Det var ganska ruggigt idag faktiskt med vind och minusgrader och man ledsnar ganska kvickt när det nappar "för" bra och det inget gäller.

Om det vill sig kommer årets upplaga av Smålandsmästerskap arrangeras här och dagens fiske är troligtvis med på tävlingsområdet. Ett par raska ben, medvind och solen i ryggen bör man dock ha för det är ett bra stycke att knalla:-) Dessutom går man över flera giftiga ställen på vägen som säkert lockar till att stanna tidigare.

I morgon drar vi ut på södra Bergunda sjön och drar lite matfisk. Nya nersläpp på G alltså!

Nu tar vi en bärsa på det här. /Fredric Ankarberg



6 kommentarer:

Nicklas sa...

Som du sa, grymt mycket info på gästsidan. Obs! ironi.

Erik sa...

Hur var isen i sunden norr om Hissö? Går det att gå igenom sunden mellan östra och västra sidan?

FA sa...

Vet ej säkert, jag var inte där inne och gick men det var inte under 25 cm någonstans där jag borrade.

Erik sa...

ok, vi får se hur det blir, jag kanske får åka dit ännu tidigare och kolla där med.
Som det ser ut nu så kan det t.o.m. ändras datum för Smålandsmästerskapet, Kalmardistriktet hörde av sig ikväll.

Har hört du gjorde rätt som inte åkte till Mäen... *määäääähhhhh*

FA sa...

Det jobbiga med isen på Helgasjön är väl alla råkar? Det är svårt att kolla isen så här långt i förväg. Speciellt i sunden brukar det spricka upp. Har du mer detaljer om varför Kalmardist. vill flytta Smålandsmästerskapet och exakt hur dåligt det var på Mäen:-)

Erik sa...

Din far meddelade mig att Smålandsmästerskapet ska ligga tredje lördagen i februari, enligt vad som tidigare bestämts. Jag har aldrig sett något protokoll om det, så han skulle skicka det, Kalmar har redan bokat annat den 13e.

Jo, Helgasjön brukar få en del råkar, men jag tror det är bättre att följa isläget efterhand istället för att göra all koll veckan innan. Ser man att det börjar spricka upp i sunden kan man i god tid innan bestämma att stänga dem för fiske.

Om det jag hörde stämmer så vann de på Mäen på 1,2kg. Två fiskar räckte till en bra placering och total silverplats.

 
Google