måndag 18 januari 2010

Prästmord & DM 2

nostalgi från 1989.

Så börjar det närma sig DM 2 på Mossjön i Pelarne. Jag har ritat ut siffror på kartan som en liten miniguide för att underlätta ALL INFORMATION som jag nu släpper som en bomb knappt en vecka innan tävlingen. Tyvärr kommer jag inte på några särskilda platstips eller så mycket annat som har med fiske att göra men däremot lite kuriosa av historisk och geografisk natur.

1. Startplatsen på söndag

2. Mats Gustavsson Sparre som mördade en biskop 1374 fick pantsätta alla sina gårdar och blev hemlös. Det hårda straffet och samvetskvalen gjorde att han sedan sinnesförvirrad irrade omkring i Pelarne skogar. Man såg honom ofta sitta och grubblade på det efter honom uppkallade Riddarbergets topp på Brantön i Mossjön. På Sverkers udde, strax intill, byggde han sig en koja. Bönderna i trakten skydde honom och det sades att "för hans skull lade bonden om kvällen haspen på sin dörr och i det hus han gästade, sjöd icke grytan och jäste intet ölkar, och barnet i vaggan blev inte gammalt om det träffades av hans blick." Läs mer

3. När Herr Gunnar med sin nyblivna hustru är på väg hem från vigseln i Pelarne kyrka skräms hästen av något i gräset och sätter av i sken mitt i en brant backe. För att rädda sig kastar sig brudparet ur den skenande vagnen. Men brudens kjortel fastnar i hjulen och hon omkommer. Av sorg dränker sig Gunnar i en närliggande vik. I hopp om att de ska få återförenas efter döden. Den ödesdigra backen bär numera namnet Brudbricke och viken där Gunnar dränker sig heter än i dag Gunnarsvik. läs mer

4. Här låg farfars 100 år gamla träeka som var fantastik och otroligt turfiskad ända till stormen Gudrun lade ett träd över den och knäckte den på mitten. Ett mardrömsscenario!

5. Sjökärrsviken. Här fanns, ute på djupet, mitt i viken en stor vase som var helt sanslös på båtpimpel i oktober/november. Kilosabborrarna stod hela vägen ner längs ankarrepet och snafsade på garnet. Detta var på 70-talet och nu är vasen borta sedan 15 år.

6 och 7. De två djupaste platserna på sjön. ca 12 meter.

8. Här inbillar jag mig att Stormen satt på "för VM-kvalet" för 50 år sedan och hade bra som f-n:-). Han drog nog upp allt för här har varit dåligt sedan dess.

9. Här bor Ankarbergs och följdaktligen mitt föräldrahem.

10. Jättekonstig undervattenskälla som gör att det kan gå vågor här mitt i vintern. Ska man kolla isen innan tävling bör man inte missa att kolla lite här.


/Fredric Ankarberg

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det kallar jag hemmavatten:-)!
/dammström

Emil_sj sa...

Härligt, Nyklippt? :)

M.Glennfalk sa...

Glöm inte "berget" Fredrik. I fjol startade jag där, 2 meter från bergskanten, men fick för dåligt och lämnade. Jag satt tydligen för långt ut, för nån timme senare satt Sigge Strid från Gullringen 40 centimeter från berget och drog upp en topplacering...så kan den vara...vinnaren kan komma från vilken kvadratmeter som helst på denna sjö, känd från Barnen i Bullerby-filmerna.

Vilda Väsby sa...

Haha! Klockren beskrivning!

FS sa...

Strålande analys!

M.Glennfalk sa...

…lite allvar: DM2 12/1 2003 vanns på 7.8 kg vid starten, -10C, DM3 den 1 /2 2004 vanns på 5.9 kg vid starten, 0 grader, 20 cm snö, 4-klubbstävling den 19/3 2005 vanns vid stora grundet, -2 grader, sol, DM 2 den 22/1 2006 vanns på över 5 kg vid Hillströms vik, 2007-2008 dåliga isar, DM 1 18/1 2009 vanns på över 3 kg, en klassegrare vid Tegelvillan, en vid berget, -5 grader, blankis och svinkall blåst. Det har också noterats vinnare på djupbranten bakom ön sett från startplatsen, från Gunnarsvik och från vikarna på båda sidor berget. Så även om inte varje kvadratmeter håller fisk så är vinnarplatserna väl spridda på Mossjön genom åren. Vi hoppas på mycket folk och bra fiske överlag!

FA sa...

Tack för informationen Michael. Jag gör en liten pudel här på mina 3 kg som jag först trodde skulle vara en ok vikt. Mitt nya bud är 4 kg för en topp 5 placering. Detta till största del tack var att snön fortfarande ligger.

M.Glennfalk sa...

Om du inte har nåt fiske kring Växjö i morgon lördag ska du ta ett gäng med dig till Stora Rengen i Ö-götland. En kanontävling i arrangemang av Jokers. I fjol tror jag 9-10 fiskare låg på mellan 10-15 kg. Bra uppvärmning inför DM2!

FA sa...

Jag vet om det men jag har klubbmästerskap på en annan känd sjö av oss Vimmerbybor. Södra Bergunda som är en av de bättre sjöarna kring Växjö. Är det nånting man saknar så är det östgötatävlingarna faktiskt.

 
Google