måndag 4 februari 2008

9 snabba Jörgen Storm



namn: Jörgen Storm klubb: Ovansiljans SFK

1. Vem lärde dig att pimpelfiska?

Min farfar Gunnar, detta på tidigt 70-tal och grejorna var Bergmanpirk och mask !! Sedermera gick jag med i Orskroken och där tillverkades allt från pirkar till färgade trekrokar, men jösses vilka grejor. Har faktiskt lite prylar kvar från den tiden och får alltid ett stort leende varje gång jag ser dom.

2. Största framgång?

Svår fråga ! Tycker att man kan känna en stor framgång även vid små tävlingar i bland. Naturligtvis är mina 2 guld och 1 silver individuellt på SM mina största meriter, känns hedersamt att dela 2 guld med legender som Kaj Jonsson och Heikki Voutilainen. Skulle dock smaka fint att vara att ståta ensam med 3 men vet att det är väldigt svårt. Har också en individuell 4:e plats på VM.

3. Favoritsjö?

Jösses, det är många det !! Får jag bara välja en enda måste jag säga Venjanssjön.

4. Högsta vikt på tävling?

24,68 kg på Sörvattnet vid Lofsdalen.

5. Största abborre på tävling?

Tror den vägde ca 1,2 kg.

6. Maggot, pinkie, blodis, öga eller ren krok?

Spelar ingen roll, bara det nappar !!

7. Ett bottennapp du helst vill glömma?

Den var enkel !
Har faktiskt varit på tävlingar och blivit utan fisk men ingenting går att jämföra med NM i Norsjö. Det var helt enkelt det jävligaste jag varit med om !!
Men av motgång blir man stark.

8. En udda pryl i din utrustning?

Laxens specialtillverkade pirklossare.

9. Ditt bästa tips till en nybörjare?

Var aldrig rädd för att fråga om tips om ställen på sjöarna och utrustning. Var nyfiken och testa alla metoder, men framförallt försök att hitta fisk någorlunda själv då har du alltid ett försprång mot dina konkurrenter !!

8 kommentarer:

Anonym sa...

hej fredrik å kanon bra blogg...fortsätt så.men något jag saknar är kanske lite tips å teknik frågor som är intressant för oss nybörjare.kanske lite om krok å tips på hur man gör egna.se till att vässa formen till sm jag håller tummarna mvh gästrikland rules ps hoppas vi ses till vimma fisket i vår

Anonym sa...

Hej du!
Tips och teknik kommer jag att ängna mej åt när jag får tid till det men nu snurrar bara pimpel SM först det gigantiska arrangemanget och sedan mitt eget deltagande.
Måndagen efter SM ska jag börja med en längre film om tekniker och taktik den kommer säkert att ta hela resterande våren att spela in och som du kanske förstår så kan jag ju inte göra den med en digitalkamera som rymms i innerfickan. Tips om hur man gör egna grejor är enkelt! Skit i det och lägg tiden på arbete så kommer du att kunna köpa grejor som är 10ggr bättre än de du tillverkar i början! Jag lade ner mitt eget kroktillverkande för länge sedan och det var först då jag började att få fisk. Nu kanske inte du är lika tafatt som jag men det är svårt att få till det och det finns ju så många leverantörer och duktiga kroksnickrare i Sverige.. Formen är vässad det kan du lita på, ska bara se till att toppa den så jag pikar 15 mars! Klart jag kommer och fiskar I Gävle Drar ner på onsdagen före sista april och stannar en vecka. Du kommer väl och dricker till i tattarlägret den sista april?

Anonym sa...

Jörgen du är värd vartenda guld!För helvete!Kämpar man som du ska det betala sig!Ha det bäst mvh ubbe! Urbankroken!!

Anonym sa...

vad jag hörde får du va med på sm i norsjö också jörgen? grattis om det stämmer. gren, laxen och lilja ska ha ett grattis också!

Anonym sa...

Tack ! Vet inte om jag skall vara glad men det kan inte gå lika dåligt som förra gången,

Anonym sa...

Tack så mycket Fredrik.
Följde med frugan som åskådare på det omtalade NM i Norsjö. Jag kan bara säga att Stormen hade ett fruktansvärt oflyt som lyckades gå till sjöns fisklösaste vik. Han hade garanterat sopat banan med övriga deltagare om han hade varit något så när rätt. I övrigt en riktigt bra sjö som NM gick på. Ser verkligen fram mot nästa års SM. Norsjö klubben som arrangerar kommer garanterat att göra alltför att det ska bli ett bra SM. De var på hugget redan när vi var där och pratade om detta SM. Trevliga människor med rätt syn på ett SM. Känns skönt att ha DM avklarat. Nu är det NM i Norge den 23 feb som gäller för min del. Tack än en gång för en bra blogg!

Anonym sa...

Det låter spännande med Norge NM.
Har du tid och lust får du gärna skicka över en bild och några rader från evenemanget! Det är säkert många tävlingsfiskare som är nyfikna på hur det går till och hur svenskarna klarar sig.

Anonym sa...

Måste kanske förtydliga mig. NM är lika med Nordiska mästerskapen som tas ut via vårat SM. Det enda jag vet i nuläget är att det jäv.... dåligt med information till oss som är uttagna. Pratat med flera aktuella pimplare och de vet lika lite de också. Synd! Det hade nog behövts någon eldsjäl till detta. Kanske Fredrik S skulle kunna ta i det hela. Han verkar ju verkligen brinna för pimpelfisket. Har fortfarande lite förhoppningar om att det blir något att se fram emot, även i framtiden.

 
Google