fredag 15 februari 2008

Alternativa pimpel-tekniker



Vi har snackat en hel del om rullspöpimpel här på bloggen, som en tänkbar vinnande metod på Individuella SM. Vi har ju facit på eftermiddagen den 15 mars!

Nånting som vi inte har en susning om är detta spö och det s.k varpandet. Visst har jag sett det "in action" på flertalet tävlingar och testat nån enstaka gång men jag vill ändå kalla mig helt novis på detta område.

Vad anser ni andra? Rullspö vs varpspö

Bägge har ju till uppgift att ha 100% koll på linspridningen samt att smyga lite i hopp om att få vara ifred några minuter extra.

Personligen är jag alldeles för inkörd traditionell pimplare men tycker absolut det är intressant att testa nytt, men faller alltid tillbaka på det gamla när det väl blir tävling. Nu är väl varken rulle eller varp egentligen nya grejor, de har funnits med ett bra tag../Fredric Ankarberg bild:Kina

11 kommentarer:

Anonym sa...

Varpa och rullspön är vad jag kan se, precis som du säger till för att hålla koll på löslina samt att smyga lite. Dessa problem är ju egentligen inte några problem när du sitter på ett "normalt" fiskedjup (1-4 meter). På djupare vatten och speciellt djup större än låt oss säga 6 meter tror jag absolut att dessa linupsamlingsmetoder (vilket vackert ord!) är giftiga. När man sett ryssar och framförallt finnar fiskat med varpa kan man verkligen bara häpna.

Anonym sa...

Såg att jag gett ett politiskt svar, inget svar alls med andra ord. Jag håller mina fåtaliga mynt på varpa. Den versionen kan du köra på och hålla hastigeheten även på mindra fiskedjup.

Anonym sa...

Rullspö är överlägset snabbast. Men jag kan inte fiska varpa.
Jag gör som föregående talare och säger ingenting utom kanske imot mej själv.

Anonym sa...

Varpestikkan er best over alt,du fiskar anonymt med litt trening och du er raskere hen de andre etter noen få treningspass.Dette må dere finne ut av gutter,det er bare trening som gjelder och litt mindre whiskey i glasset neste gang,he he he.

Anonym sa...

Första gågnen man är ut med varpstpöt, så är det lite trassel på tråden och man missar en och annn afisk, men när känslan infunnit sig, är det helhäftigt...
Så man måste ut å träna innan tävling...
Tänk er en blåååsig dag och man varpar upp linan snyggt och prydligt och bara lirkar ner den på samma sätt - ingen lina osm blåser hit och dit och inget trassel...
Så syns det ju knapt att man får fisk, som någon föregående sa:)

Anonym sa...

På bildet ser jeg en karismax stikke,men gå inn på denne siden:www.lopez.no
Dette er en lett fin varpestikke i karbon och den koster mye,men er en drøm å fiske med.Denne går lett å lage i andre former som plast,bakkelitt...osv.Er man litt oppfinsom kan man lett lage sin egen stikke som passer til seg selv.

Anonym sa...

Idag har harpan, varpat:O) - nä, den var dålig...
Iaf, så har vi tävlat idag och tack och lov för mina varpspön...
Det blåste som sjutton...
Fick både på pirkspöt m en 34mm s/g ViM Pirk och en egengjord tre krok och natruligtvis så var jag ju tvungen att testa varpmyskan också med min kära guld myska...
Nu hade jag sonen, 8 år, under mina tävlingsvingars beskydd och jag är inte så duktig att jag både kan hålla igång mitt eget tävlingstrempo och hjälpa honom samtidigt, så det gick väl som det gick - men en härlig stund ute på isen blev det iaf...

Anonym sa...

Kära TV-pejlare( varpare )!!

Naturligtvis är det så att varpning i bland är att föredra för dom som har denna metod i benmärgen.

Men ingen skall komma och påstå att man alltid ska använda detta, för då är man i varje fall inom Sveriges gränser totalrökt vid många vatten!!

Jag har sett många varpare i mina dagar men följ gärna med på Kuusamoo-Cup något år ni som tycker att ni behärskar detta i Norge o Sverige. Jag garanterar att ni skänker era varpspön till Nigerias civilförsvar, för i denna delen av Finland finns det en varpkromosom i alla isfiskare som föds !!

När ni blivit frånfiskad av en 70 -årig kvinna som framkallar en tornado när hon vevar upp mört efter mört så inser man att detta är inget man skall börja med efter 20-års fiske.

Kan också tala om att dom absolut bästa fiskarna i Finland inte varpar t.e.x Tappio Mäsiäänen som vunnit VM 2 gånger då alla traditionella metoder var tillåtna och således är den mest framgångrika isfiskaren genom tiderna !!

Hae't !!

Anonym sa...

Det er godt og høre at det er liv i deg Storm.Trodde faen meg at du hadde snødd inne.Neida,varpingen er ikke helt suverent,men det kan være en fin ting og kunne på noen spesielle vann.70 årige kjærringer som drar môrt etter mört er greit det.Hon er sikkert bra,men det meste går at gjøra bettre.Ha et så godt Jörgen och vi ses vell til sommaren.Med hilsen Geir

Anonym sa...

Storm, vad anser du om rullspöt?
Jag håller med dig angående varpandet. För de som är överjävliga på det är det säkert riktigt bra ibland men inget för en oinvigd att börja med.
Rullspöt känns lite enklare. Alla har väl fiskat hundratals timmar med rulle på sommaren? Det gäller dock att spö å rulle harmonerar, vilket inte är det enklaste att få till. Det kan lätt bli för ryckigt om klingan är antingen för mjuk eller för hård.

Anonym sa...

Hej !
Kan inte kommentera rullspöet alls då vi oftast vänder och går i mot land när det blivit 5 m djupt här i Dalarna !

Det enda jag kan säga är att jag tror inte man skall ha för mycket tankar i skallen och börja med någonting nytt när endast 3 veckor återstår till SM.

All heder åt er som behärskar både varpning o rullspö och eventuellt placerar er på SM

Hae't Gött du med Geir !!

 
Google