fredag 29 februari 2008

Mina upptacklingar!

Håller på med grejorna lite grann varje kväll. Detta blir min upptackling inför Segertåget(alt.sorgemarschen) som inleds med SM 15 mars och avslutas med Sundsjön 10 dagar senare!

4 spö med trekrok varav ett med lite längre länk.
3 spö med pirk/tafs/minibalans
1 rullspö design Mr Samuelsson
1 pimpelspö light med en 38:a bara ifall man skulle få en kvadratmeter i Bodviken på Lag-SM...

Helt klart finns det ingen anledning att släpa runt på finliret på den här resan. SM vattnen har vi väl snart tjatat sönder om hur delikat fisket är där och Jämtland i Påsk blir lite av en repris tror jag. Stora prylar ska skickas ner och siktet är inställt på fin fisk/10kg+/topplacering varenda pass. Efteråt får vi summera ihop och utvärdera om satsningen var riktig eller ej. Självförtroendet och förhandssnacket är i a f uppskruvat. Det finns alltid en risk att man får ligga hemma på soffan och tjursura 2 veckor efteråt när man viker ut sig innan tävlingar men det bjuder jag på om det inträffar:-)

Varför jag fiskar med såna där skitspö? Jag inbillar mig att de faktiskt är lite underskattade. Jag hade VM spöt i 10 år innan men nånting i en av hjärnhalvorna gillar inte att vända på spöt och fiska med rullen neråt. Allvarlig skada?

Eventuellt ska jag varmköra utrustningen i helgen på Bergundasjön här i Växjö. En fiskekompis har sin båt inbjudande nära strandkanten och blåser det inte upp till storm igen så tippar vi nog i den.../Fredric Ankarberg

15 kommentarer:

Anonym sa...

Tror fan att du inte kan vända spöt när du håller det i fel hand från början!

Anonym sa...

oj, du är nog bara avundsjuk för att du inte är multihänt som jag!

guldkroken sa...

men hallå, är det någon som tillverkar egna grejor idag eller ?

jag gör egna pirkar ( försöker i af ) krokar gör jag oxå både garn och lim!

någon so mko mmer på kilaforsnappet i morrn ??

dit ska jag ,..... ha det gött guys :-D

Fiskarna sa...

men hallå själv! Av 15 saker på bilden har jag tillverkat 7 själv. Endast plastskiten och Samuelssons rullspö är legotillverkat;-)

guldkroken sa...

ok, du är duktig du ;-P

skoja bara...men kul om fler gjorde det sama !

Anonym sa...

Kör på med du med vilka prylar du vill! Spelar ingen roll vilken krok, pirk eller spö man kör med, när du hittar stimmet så hugger dom oavsett!
Bara att borra och leta tills man hittar dom rackarna, det är det du vinner på!
ps: men lita inte på mig, va ett tag sen jag vann en tävling. :(
Mvh//Micke W

Anonym sa...

Många gånger är det var på sjön du fiskar som blir avgörande, inte så mycket hur. Precis som du beskriver, men på Björköfjärden vill jag påstå att det är tvärtom!
Fisket är likvärdigt över i stort sett hela området. Det är hur du presenterar betet som bestämmer var du hamnar i prislistan.

70+ sa...

"Multihänt"
Kolla på FS. Hann fiskar ju med "högern" som du, sen bytter han inte hand för att veva upp linan.
Du har veven på fel sida på rullspöt. Det är lite ovant ibörjan
män sen rullar det på.
Hadet

Anonym sa...

Det stämmer. Jag jobbar på det där! :-)

Anonym sa...

Till 70+
Han har tränat på det i över 30 år och det har fortfarande inte lärt sig det och jag har svårt att tro att han tränar på det i TV soffan?

Hur gick det för guldkroken i dag?

70+ sa...

Tips till Fredric Ankarberg.
Kör som vanligt den här säsongen
med dina redskap.
Vi ska väl inte äventyra SM,et för dej.
Efter SM. Eller till o med efter Hammerdal
kan du börja om.
Då flyttar du naturligtvis veven på
rullspöt över till vänster sidan, sedan
byter du ut alla spön till det du kallar
VM-spö.(WIGGLER använder sånna
också. Bästa spö är Mandel!)
Där skall du vinda upp linan lika dant
som du har på rullspöt.
Det går inte att göra med de redskap
du har idag.
Detta för att bli konsekvent och
komma igång mycket fortare.
Lycka till.

Anonym sa...

nja, jag har kört VM-spöt i 10 år innan men det är inte ultimat för mej helt enkelt. Nu blir det modell flipper framöver. Nästan tillbaka där allt började för 30 år sen med delfin!
Vad gäller rullspöt håller jag det med vänstern istället, det är inga problem eftersom jag egentligen är vänsterhänt men tvingat mej själv skriva med högern för att vara lärare tillags! Men tack i alla fall för tipsen och omtanken!

70+ sa...

Det var som f. Du är verkligen MULTIHÄNT.
Då är det inga problem.
Kör allt med vänster. Låt det bli en vana.
Du löser detta säkert bra.

guldkroken sa...

guldkroken kom ca 12:a tror jag på 6165 gr

guldkroken sa...

och då menar jag på kilaforsnappet!

 
Google